Innhold fra annonsør
Ubemannet løsning fra Data Nova: Tilgjengeligheten og omsetningen økte
Etter at Bærekraftig på Hamar tok i bruk selvbetjeningsløsning fra Data Nova har de opplevd en omsetningsøkning på 15%.
Assisterende daglig leder og kjedeleder Tommy Eriksen forteller at de i flere år har ønsket selvtjent åpningstid, og at de vurderte ulike tekniske løsninger. Da Data Nova hadde en løsning på plass, bestemte de seg.
Bærekraftig gjorde en silent launch i juni. Åpningstiden på Hamar er utvidet med en ekstra dag og fire timer ekstra på tirsdager og to timer på torsdager.
– Det slo an fra første dag, selv om vi begynte markedsføringen så sent som kvelden før. Vi har opplevd å ha høyere omsetning på dager med selvbetjening enn på dager med betjening i butikken, sier butikkleder Ingvild Paddon.
Nå vurderer de å ha langåpent alle dager tirsdag-fredag, noe de ikke har hatt før. I tillegg åpner de tidligere på formiddagen.
Innsjekking og selvskanning
Kundene kommer seg inn i butikken ved å skanne en QR-kode ved inngangsdøren. Koden tar brukeren til en nettside der de identifiseres med VIPPS login. Kunden får da en QR-kode som benyttes for adgang til butikken.
– Nesten alle har smarttelefon og Vipps i dag. Alle har fint klart å sjekke inn i butikken hos oss, sier Paddon.
I neste omgang planlegger Bærekraftig å få innsjekking gjennom kundeklubb som en ekstra mulighet for kundene.
Inne i butikken har alle varer strekkode som skannes av kundene når de vil handle. Kasseløsningen er også levert av Data Nova og har vært i bruk siden våren 2021.
– Vi ser at det fungerer og at det er lettvint for kundene, sier Paddon.
Kunder foretrekker selvbetjening
Bærekraftig erfarer at alle aldersgrupper blant kundene benytter selvbetjeningsløsningen.
– Å handle brukt er i vekst. Det er fint at omsetningen vår i mindre grad begrenses av åpningstiden og tilgang på frivillige medarbeidere. Kundene våre kan komme innom oss når det passer dem best og kjøpe en eller flere varer. Vi har kunder som bare kommer når det er selvbetjent og det er roligere i butikken, sier butikklederen.
Hun peker på at kunder i større grad forventer at selvbetjeningsløsninger finnes.
– Som kunder blir vi jo irritert hvis vi må stå i kø, sier Jørn Johansen som er frivillig medarbeider og den som har vært mest til stede i den selvbetjente åpningstiden så langt.
Lite svinn
Svinn er et beskjedent problem for Bærekraftig. De har ikke varetelling som øvrige butikker har. De mest attraktive varene låses inn.
– Vi har bare observert ett tilfelle hvor en vare ikke ble skannet. Vi har videoovervåking, men ordningen er tillitsbasert. Det forutsettes at kundene skanner alle varer og riktig vare, sier Paddon.
Tommy Eriksen forteller at flere kunder gir uttrykk for at de vises tillit. Han tror ikke butikktyveri vil bli noe problem.
– Hvis en kunde vil stjele, gjør han det neppe i en butikk hvor han må identifisere seg på vei inn.
Ruller ut
Løsningen på Hamar er en pilot. Butikken i Trondheim, som har navnet Gjenbruken, blir den neste når den åpner for selvbetjent senere denne måneden. Butikken vil ha åpent helt til kl 20.
Tommy Eriksen regner med at flere av andre butikkene i kjeden vil hekte seg på når de ser den positive effekten selvbetjeningsløsningen har for omsetningen.
Lavere bemanningsbehov
Gjenbruken har så valgt å ha en frivillig medarbeider som er til stede når det er selvbetjent. Medarbeideren frivillige veksler mellom å sitte på kontoret og å bevege seg inn i butikken.
– Det er en overgang fra fullt betjent til større grad av selvbetjening, og vi tar den trinnvis etter hvert som vi høster erfaringer og både vi og kundene ser at det går bra. I oppstarten har vi ønsket å ha en frivillig til stede for å se hvordan løsningen har fungert, forklarer Paddon.
Naturlig vil det fortsatt trenges butikkmedarbeidere, blant annet for varepåfylling. Men behovet for å overvåke selvbetjeningsløsningen er allerede lavere.
Skreddersøm
Tommy Eriksen forteller at det er en avveining om man vil ha hyllevare eller skreddersøm.
– Vi valgte sistnevnte, fra Data Nova. Vi setter pris på fleksibiliteten. Vi får alltid ja når vi ber om tilpasninger.
At Bærekraftig har både kassaløsning og selvbetjent løsning fra samme leverandør, ser Eriksen på som en stor fordel. Integrasjoner blir da ikke noe problem.
– Samme leverandør leverer hele kjøpsopplevelsen, det er en styrke.