Innhold fra annonsør

Girlandere på både øvre og nedre plan innendørs har CC Vest hatt helt siden de begynte med julebelysning.

CC Vest har en plan for julebelysningen

CC Vest har hatt julebelysning i en årrekke. De begynte i det små med lys i noen trær utendørs og med girlandere på både øvre og nedre plan innendørs. Senere er dekoren utvidet etappevis med lys på flere trær og på fasaden, og i tillegg innvendig i fellesarealer og på butikkfasader.

Markedssjef Heidi J. Larsen er fornøyd med resultatet og utviklingen:

– Kvaliteten har vært god. Vi har oppgradert gradvis og endret på fasader og i fellesarealer underveis. Vi har hatt vår vinterbelysning i åtte år. Kvaliteten er vi meget fornøyd med, sier hun.

Belysning koster, så det er viktig at dekoren varer.

– Kundene på senteret er også fornøyd med opplevelsen, forteller Larsen.

Flere i en slik grad at de ønsker å kjøpe tilsvarende dekor privat!

Den rene julebelysningen tas ned etter jul, men en del generell vinterbelysning beholdes helt fram til 1. mars.

Heidi J. Larsen er markedssjef på CC Vest.

Langsiktig plan

– Det anbefales av leverandørene av belysning å tenke langsiktig og ha en rød tråd?

– Ja, på CC Vest kjører vi en klassisk, lekker juledekor. Alle utvidelser og oppgraderinger som vi har gjort, har vært i henhold til det opprinnelig beskrevne designet ved oppstarten, bekrefter Larsen.

Planen som ble laget innledningsvis beskrev ønsket uttrykk og dekor. Eksempelvis at det skulle brukes varmt lys, ikke hvitt.

– Juledekoren skal fremstå eksklusiv og elegant, ikke "morsom og julete", legger hun til.

Større, fotovennlige objekter med wow-effekt har CC Vest foreløpig ikke anskaffet. Men de planlegger å investere med levering til neste jul.

CC Vest kjører en klassisk, lekker juledekor.

Optimistisk for julesalget – med tiltak

På CC Vest er de naturlig nok spent på utviklingen fram mot jul.

– Besøks- og omsetningstallene peker riktig vei. Vi skal fortsatt være best i klassen på smittevern med ekstra renhold, "høyrekjøring" og koronaverter. Og også i år kommer vi til å oppfordre kundene til å begynne julehandelen tidlig, avslutter Heidi J. Larsen.

Langsiktig plan gir best resultat

Både for MK Illumination og kundene er det optimale å jobbe med belysning kontinuerlig og å begynne tidlig.

Eksklusive elementer utendørs på Lille CC Vest.

– Har man ikke stort nok budsjett til å gjøre alt på ett år, kan man delinvestere over flere år og få et iøynefallende sluttprodukt, sier daglig leder Lisa Sætre.

MK Illumination anbefaler kundene å utarbeide en generalplan for 3-5 år, og så stegvis investere seg fram til målet.

Gevinsten er at sluttproduktet blir estetisk og kvalitetsmessig best. Også for MK Illumination gir det fordeler, for de får en bedre produksjonsplanlegging.

– Vi kan produsere mer effektivt og økonomisk, som også er en fordel for kunden, sier Sætre.

Trenden er at flere av kundene tenker langsiktig.

– Med langsiktig planlegging blir en rød tråd i prosjektet.

Kunder som tenker for kortsiktig, kan oppleve at det de vurderer å kjøpe ikke passer med det de har kjøpt før.

Trender

I Norge er julen tradisjonsrik. Grønne girlandere og juletrær er populært som julebelysning, og varme fargetoner brukes mest.

De senere årene er det blitt mer vanlig å toppe den vanlige julebelysningen med store, tredimensjonale objekter.

– Slike objekter gir en wow-effekt. Det blir et sted hvor det tas mye bilder for sosiale medier, sier Lisa Sætre.

Først var det bare de største kjøpesentrene som kjøpte store objekter, men nå legger også mindre kjøpesentre en del av budsjettet på slike.

Positivt for kundeopplevelsen

Kjøpesentrene er bevisste på at kundeopplevelsen er viktigere enn noensinne. Juledekoren er et element i dette i månedene før jul.

– Sentrene er opptatt av totalopplevelsen og at kundene føler seg velkommen. Julen er jo en svært viktig periode også omsetningsmessig, understreker Sætre.

Rekordår

Fjoråret ble et rekordår for MK Illumination, både omsetnings- og resultatmessig.

Omsetningen i fjor høst overrasket dem positivt. Endel bysentra og kommuner valgte å investere dekor for å gjøre det trivelig for sine innbyggere i pandemiåret.

Råvareprisene har økt markant det siste året, også stål og aluminium. Det har gjort produksjonskostnadene for juledekor høyere.

– Så langt har vi ikke økt prisene i forhold til forrige sesong, og vi forventer at råvareprisene vil falle tilbake igjen, sier Lisa Sætre.

Powered by Labrador CMS