Innhold fra annonsør
– Kommunisér med lokalmarkedet med skjermer
Easy Touch & Led er en betydelig leverandør av digitale flater til norske kjøpesentre. – Vi selger skjermløsninger og wayfinding, begge typiske kjøpesenterprodukter, sier daglig leder Stian Sæther-Larsen.
De siste årene har de levert mange store prosjekter over hele landet. Størst er skjermen på 85m2 på Jekta Storsenter i Tromsø som ble ferdigstilt i mai.
I tillegg leverte de sist høst skjermer til nye Rortunet senter, en stor utvendig skjerm på 50m2 og en over rullebåndet inne.
Utvendige skjermer på hhv 85 m2 og 50 m2 er store flater i den norske kjøpesenterbransjen.
Skjermer eller totalprosjekter
Easy Touch & Led tilbyr både levering av kun skjermene og totalprosjekter som inkluderer alt fra ide til ferdig skjerm.
– Selv foretrekker vi totalprosjekter hvor vi gjør alt fra behovskartlegging, prosjektering, montering, elektro og signaler. Vi gjør mye selv, men bruker gode partnere på elektro og innfesting/rammeverk. CMS gir enkel styring, sier Sæther-Larsen.
Til skjermene leverer Easy Touch & Led også styringssystemer for styring av enkelt skjerm (mediaspiller) eller mange flater (CMS). Alt kan styres via en nettbasert drag 'n drop CMS som både kan sentralstyres, eller overstyres lokalt.
– Systemene er enkle å bruke og driftssikre. Strøm til skjermene kan styres over senterets SD-anlegg og man kan spare strøm ved å slå skjermene av og på, forklarer Sæther-Larsen.
Wayfinding
Easy Touch & Led leverer også wayfinding til kjøpesentre og har egen software både for 2D og 3D. Kjøpesentre kan undervurdere behovet for wayfinding.
– Nå får kunden kartet rett på mobilen sin uten å måtte laste noen app. Å slippe å laste ned nok en app, setter mange pris på. Dette løses med QR-kode. Senteret kan sette opp QR-kode på hver inngangsdør, sier Sæther-Larsen.
Kjøpesenteret kan få en kartløsning uten å måtte kjøpe noe hardware i det hele tatt. Å tilby en berøringsfri wayfinding-løsning ble ekstra viktig etter at pandemien slo til i 2020.
Kommunikasjon med lokalmiljøet
Stian Sæther-Larsen peker på at sentrene bør utnytte mulighetene til å variere budskapet gjennom dagen og uken, noe som er enkelt med CMS-løsningen. Eksempelvis kommer det på mange sentre mange pensjonister idet senteret åpner, og derfor kan budskap rettes mot denne gruppen de første timene. Mellom 12 og 15 kommer foreldre med barn. Også mellom ukedagene er det variasjoner.
Sentre som er opptatt av å være områdesentre, kan ta ansvar for lokalmiljøet og bruke skjermene til lokale budskap.
– Mulighetene ligger der. Mange bruker bare noen få prosent av mulighetene som ligger i CMS-systemet, påpeker Sæther-Larsen.
Teknologisk utvikling
Easy Touch & Led selger skjermer fra produsenter i Kina som er blant verdens største, noe som sikrer kvalitet og eventuell etterservice.
– Det har vært en fantastisk utvikling de siste ti årene, sier Sæther-Larsen.
Skjermene er blitt mer miljøvennlige og bruker mindre strøm.
Den aller siste teknologien har bedre bilde og enda lavere strømforbruk enn for noen år siden. Rortunet og Jekta har valgt denne typer skjermer.
– Produsentene, og ikke minst kundene, har fått opp øynene for betydningen av lavt strømforbruk, forteller Sæther-Larsen.
Levetiden til skjermene blir også lengere, og feilraten har falt.
Stabile priser, tross forsyningskjedeproblemer
Også skjermbransjen har merket forstyrrelsene i forsyningskjedene gjennom mangel på halvledere og lange leveringstider. Frakt med båt tar lang tid er blitt mye mer kostbart, og derfor har Easy Touch & Led lagt en del standardprodukter på lager.
Noen teknologiske løsninger er blitt billigere, og i sum har det vært stabile priser på skjermløsninger ut mot kundene.