Innhold fra annonsør
High-end signage hos Fredrik & Louisa
ProntoTV har levert digital signage i high end-sjiktet til Fredrik & Louisas eksklusive flaggskipbutikk i Steen & Strøm Beauty Hall.
Blant merkene som Fredrik & Louisa selger er Givenchy, Yves st Laurent, Dior og Dolce & Gabbana, og parfymeriet ønsket en digital signage-løsning med in-store advertising som står i stil med butikken og merkevarene, altså luksusnivå.
Fredrik & Louisa ønsker å kommunisere dynamisk med kundene og fronte merkevarene ved hjelp av skjermene. Digital signage øker bevisstheten om nye produkter og kampanjer og utløser impulskjøp.
Skjermene har en gitt bedre kundeopplevelse, hevet det visuelle inntrykket og gitt Fredrik & Louisa høyere inntekter.
Fredrik & Louisa har også muligheten for å oppnå en inntektsstrøm gjennom skjermene. Merkevarer kan kjøpe profilering på enkeltskjermer, i soner eller gjøre en full takeover av hele butikken.
En funksjon som ProntoTV har tilrettelagt for – men som foreløpig ikke er levert – er personalisering ved at informasjon om et produkt automatisk kommer opp på skjermen når kunden løfter det opp. Dette er en funksjon som vil heve kundeopplevelsen ytterligere.
Gode spesifikasjoner
Skjermene ble integrert i interiøret og hyller med en luksuriøs finish. Totalt bestod leveransen av 10 stk Samsung strech skjermer (26x49"), 26 stk LG 49" og 6 stk vindusskjermer med høy brightness og anti-glare.
Teknisk ble det lagt vekt på å oppnå svært god pantone fargegjengivelse. Det er brukt smale rammer for å gjengi merkevarenes uttrykk og farger så naturlig som mulig.
Skjermene er delt inn i soner i Beauty Hall slik at ulike kampanjer kan kjøres parallelt. De butikkansatte kan med Engage+ CMS enkelt styre spillelister, tidsstyring og soner gjennom drag-and-drop av bilder, videoer og lydfiler.
– Digital signage et viktig element
I første etasje på Steen & Strøms ligger den estetisk flotte Beauty Hall. Her dominerer flaggskipbutikken til Fredrik & Louisa. Avdelingen er det første kundene møter når de kommer inn på senteret og er en opplevelse i seg selv.
Fredrik & Louisa selger en rekke high-end merker, og markedskommunikasjonen og den visuelle profilen skal speile de eksklusive produktene.
Daglig leder Eric Rivelsrud i Fredrik & Louisa forteller om bakgrunnen for investeringen i digital signage:
– Vi har lenge ønsket å tilby det aller beste fra universet til alle våre merkevarer. Vi mener at Norge fortjener en skikkelig Department Store, og dette prosjektet ga oss muligheten til å realisere begge.
Fredrik & Louisa har satset på et helt nytt skjønnhetskonsept som er inndelt i fem ulike områder med blant annet en egen parfymeavdeling for nisjemerker, trendavdeling for den yngre målgruppen og en stor egen herreavdeling.
Digitale skjermer er et viktig element i beauty hallen.
– Skjermene gir oss flere muligheter. Vi får vist frem alle våre dyktige kollegaer, og fortalt om deres ulike ekspertiseområder. I tillegg får vi vist innhold fra merkene som forsterker budskapet i de ulike universene, sier Rivelsrud.
Digital signage er et satsingsområde for Fredrik & Louisa, og kjeden har nå skjermer i mange butikker.
– Vi vil nok fortsette med å teste ulike løsninger for å finne det som treffer kunden best. Det viktigste er at det er med å forbedre opplevelsen til våre kunder, og at det ikke oppleves som støy, sier Rivelsrud.
Status og trender
Pandemien påvirket også Fredrik & Louisa. Svært lav reisevirksomhet førte til mindre kosmetikksalg på duty free og økt lokal handel av kosmetikk.
– Til tross for at netthandel fikk uforholdsmessig gode konkurransevilkår med stengte fysiske butikker i flere omganger, har vi hatt en god periode. Omstilling er den nye normalen, og dette har vi tatt med oss hele veien. Vårt hovedfokus er å gi våre kunder noe ekstra, og det viktigste vi har for å oppnå det, er våre dyktige kollegaer i butikk.
Kundene får ekspertise både på makeup, hudpleie og parfyme, og et brennende engasjement av de ansatte for å gi kunden best mulig handleopplevelse.
– Vi legger ned mye arbeid for å fortsette å bygge vår interne kultur og kunnskap, for å opprettholde denne servicen til våre kunder, også i nye og utfordrende omgivelser. Vi er veldig takknemlige for at våre kunder også er med oss på denne reisen, i en tid der stadig mer skjer digitalt, sier Rivelsrud.
Best på omni
De skal være med sine kunder på hele reisen, også den digitale, men kulturen springer ut i det fysiske møtet mellom mennesker.
– Vi definerer det som ekte kunderelasjon og varig kundelojalitet. Vi bygger Norges råeste retail-team, og selv om vi er tilgjengelig også på nett, så er det lettere for oss å dele vår kunnskap med deg hvis du besøker oss i en av våre 50 butikker. Vi skal være best på omni, men det starter og slutter med å være best på retail, avslutter Eric Rivelsrud.