Innhold fra annonsør
– Gir oss en wow-effekt og storbyfølelse
Strømmen Storsenter har de siste ti årene jevnlig fornyet juledekoren i fellesarealene. – Vi vil gi kundene våre en wow-effekt, forteller senterleder Per Kristian Trøen.
Storsenteret har 195 butikker og spisesteder og litt under 2.000 ansatte. Det ligger nært Gardermoen, og bortsett fra i pandemiårene har det vært lett for kundene i nedslagsfeltet – Romerike og Stor-Oslo – å dra på weekendturer utenlands.
– Juledekor skal vi selvsagt ha. Kundene forventer og krever at storsenteret ser ekstra bra ut før jul. Vi har fått et snev av internasjonalt preg og storbyfølelse, selv om det selvsagt er forskjell på Wien og Romerike. Resultatet er vi fornøyd med, sier Trøen.
Endel av kundemassen besøker senteret kun i julehandelen. Senterledelsen er opptatt av å vise disse kundene noe positivt slik at de får en god opplevelse.
Utfordrer hverandre
MK Illumination har levert dekoren til Strømmen Storsenter.
– Vi utfordret MK på å ta fram dekor som løftet det visuelle uttrykket hos oss i julehandelsperioden. I prosessen spiller vi ball med hverandre. Vi stiller kritiske spørsmål og kan sikkert være en krevende kunde. Men vi kjøper ikke dekor bare fordi det er populært internasjonalt eller at det ligger på lager i Norge. Vi stiller krav både til leverandøren og til oss selv, og MK Illumination har svart og levert godt. MKs prosjektavdeling er framme i skoene, sier Trøen.
Investering, ikke forbruk
– Juledekoren fungerer som en teaterkulisse. Kundene får godfølelsen når de kommer til oss, sier senterlederen.
– Vi ble inspirert av tablåene i Hunderfossen Familiepark. Julenissens Verksted kunne bygges på samme måte som folkeeventyrene, mente vi.
Strømmen Storsenter fikk laget sin egen versjon.
Senteret har også et stort juletre, og begge disse fungerer som photo points. Kunder tar bilder som ofte havner i sosiale medier. Trøen bekrefter at dette er god markedsføring for dem.
Senterlederen forteller at dekoren de har kjøpt er dyrere, men at en har høyere kvalitet. Levetiden er atskillig lenger.
– Dekoren har kostet en del, men det er verdt det. Juledekor er en investering, ikke forbruk, sier Trøen.
Jevnlig fornyelse
I de ti årene som er gått, har storsenteret jevnlig fornyet dekoren.
– Det blir kjedelig om samme dekor brukes for mange år på rad. Vi synes selv vi har lykkes godt med å fornye oss jevnlig, sier Trøen.
MK Illumination holder tak i alt. Montering, demontering og lagring.
– Vi har proaktiv både markeds- og driftsavdeling, og følger godt med på kundetilbakemeldinger.
Kundene har uttrykt at de er fornøyde med senteret i julehandelen, avslutter Per Kristian Trøen.
– Fremoverlente og tydelige på hvilket uttrykk de vil ha
Key Account Manager Rune Just Hansen i MK Illumination har vært ansvarlig for Strømmen Storsenters juledekor helt siden starten i 2012.
– Strømmen Storsenter legger mye ressurser i julebelysningen sin. Jul er de svært opptatt av, og de er blant topp 3-sentrene i Norge på dette feltet, sier han.
Han nevner det imponerende nisseverkstedet som er senterets centerpiece. Her kan barn leke med og trykke på animerte figurer.
Nisseverkstedet og det store juletreet er typiske photo points hvor kunder tar bilder som de ofte deler.
– Strømmen Storsenter er tydelige på hvilket uttrykk de vil ha. De er fremoverlent og vil skille seg noe fra alle andre. Derfor er de ekstra spennende å jobbe sammen med, sier Hansen.
Strømmen Storsenter kommer med sine ønsker, og så spiller MK Illumination ut sine ideer. Begge parter er med og bestemmer, forklarer Hansen.
MK Illumination understreker behovet for å fornye dekoren jevnlig.
– Strømmen Storsenter er dyktige her og kjøper inn ny dekor hvert år for komplettering og videreutvikling. De er et godt eksempel for andre kjøpesentre, avslutter Rune Just Hansen.