Innhold fra annonsør
Make Studio AS – et studio med bred kompetanse og faglig tyngde innen design og produksjon
Vi skal skape rom som bidrar til en inspirerende opplevelse.
Alle markeder trenger utfordrere, de som tør litt mer, som utfordrer og som skaper noe nytt og spennende. Retailbransjen er ikke noe annerledes. Si hei til Make Studio (tidligere kjent som Puume) – et studio hvor konseptene blir skreddersydd etter kundenes egne ønsker og behov.
Med tre bransjenestorer i ryggen, og en sylskarp ung designrøst i front, går nyetablerte Make Studio inn i markedet med en klar ambisjon; vi skal utfordre oss selv, bransjen og våre kunder når det kommer til retail design.
Make Studio har ambisjon om å løfte nivået på retail design i det norske markedet. De skal bygge bedre butikker, funksjonelle frisørsalonger og inspirerende serveringssteder. Og de skal gjøre det med større grad av fleksibilitet, og med bedre prosesser, enn det markedet tilbyr i dag.
Innovasjon krever mot
I pandemiens baklys virker butikkene, kioskene og serveringstedene å ha fått pulsen tilbake, de samler mennesker og bidrar til å sette fart i økonomien igjen. Utfordringen fremover blir å sikre at opplevelsene i fysiske butikker er så gode at kundene fortsetter å oppsøke fysiske utsalgslokasjoner, at de blir i butikkene lenger, og kommer tilbake i høyere frekvens. Skal bransjen lykkes med dette, så kreves det mer av alle, både de som driver retail, og av de som designer og bygger butikk-konseptene. Det må skapes inspirerende handleopplevelser.
I spissen av partner-kvartetten som nå etablerer Make Studio finner vi designer og prosjektleder Ida Steffensen. I skjæringspunktet mellom den vitenskapelige tilnærmingen til å utvikle vellykkede butikk-konsepter, og behovet for å innovere i retail, trengs det ungdommelig mot til å bryte med konvensjonene. Make Studio skal være kjent for en modig og uredd tilnærming, en genuin nysgjerrighet for hva innovasjon kan gjøre med butikkopplevelsene. Ida har dette i overflod.
– Våre kunder skal oppleve at vi ikke er et ordremottak, men rådgivere med integritet og ambisjoner. Vi er et lite, men faglig tungt byrå, med bred kompetanse og erfaring, og guts nok til å stille de vanskelige spørsmålene. Vi er lyttende, men våger å utfordre oss selv og kunden i prosessene. Vi vet at skikkelig god retail design akselererer lønnsomhet. Da må vi våge mer, forklarer Ida Steffensen gestikulerende.
Partnerdrevet fellesskap
Make Studio er et byrå spesialisert på retail, med erfarne bransjefolk i ryggen. I Finn Bjørsrud og Kristin H. Gareid har byrået flere tiårs erfaring i å levere innredning og interiør til norsk retail-bransje. På denne reisen har man bygget relasjoner, gjort massivt med erfaringer og utviklet et kuratert utvalg av leverandører og partnere som kan tilby Make Studio sine kunder virkelig gode betingelser.
For å komplettere laget, har Make Studio fått med seg John E. Ødegaard som kreativ leder, også han med en lang fartstid innen retail design og konseptutvikling, og betydelig med relasjoner til både produsenter og leverandører. John E. Ødegaard og Ida Steffensen utgjør en spennende duo når det kommer til retail design – to kloke og kreative hoder, som sammen har både erfaring og den nødvendige rastløsheten som skal til for å sikre både fart og kvalitet i prosessene.
– Alle vi fire sitter på eiersiden i Make Studio, og er partnere. Det medfører at du som kunde hos oss skal oppleve at vi har et personlig engasjement for at du lykkes med ditt nye retail konsept, at vi strekker oss litt lenger, og går den ekstra mila, sier daglig leder Finn Bjørsrud.
Design og fleksibilitet
Fordelen med å ha vært i denne bransjen i en rekke tiår er at man forstår kunder, kundenes kunder og markedet til fingerspissene. Faren er at man kan bli en så integrert del av den at man ikke evner å få et analytisk overblikk som forteller oss hvordan bransjen jobber, og hvordan vi kan skape bedre forretningsmodeller for kundene våre.
En slik mulighet til å se seg selv og bransjen utenfra, den fikk gjengen bak Make Studio når de bestemte seg for å gå sterkere inn på eiersiden.
Som kunde i denne bransjen kan man oppleve at konseptutviklingsjobben er adskilt fra produksjonene og den fysiske realiseringen av konseptet. Det medfører altfor ofte at det som designes og tegnes ikke lar seg produsere, eller det blir altfor kostbart. Den andre opplevelsen man kan ha er den stikk motsatte, at man får en konseptutvikling som lar seg produsere, men som betinger at man bruker en spesifikk produsent i utviklingen av butikken. I denne situasjonen begrenses konseptene og designet til det den ene produsenten kan lage.
– I Make Studio satser vi på fleksibilitet. Vi kan designe og produsere skreddersydde løsninger, lage tekniske grunnlag som utfordrer produsentene, eller definere faglige føringer for hvordan konseptet skal produseres både med hensyn til design og tekniske løsninger. Som kunde står du helt fritt til å velge om du ønsker at vi skal produsere det for deg, eller om du vil bruke noen andre. Vi har klokketro på det vi holder på med, men ønsker ikke å binde kundene våre på noen måte, forteller kreativ leder, John E. Ødegaard.
Samhandling og produksjon
Selv om forretningsmodellen til Make Studio gir kundene full adgang til å ta med tekniske tegninger til en hvilken som helst produsent, har byrået også muligheten til å hjelpe kunden helt i mål – også med produksjonen av konseptet.
– Hos oss i Make Studio er konseptutvikling og produksjon likestilte fagområder, som samhandler og kommuniserer med hverandre. Med andre ord – vi designer ikke noe vi ikke kan lage. Som kunde har du full fleksibilitet. Vi kan lede en design- og utviklingsprosess, som kunden tar videre til en produsent, du kan komme til oss med tegninger og et ferdig utviklet konsept som skal produseres av oss, eller så kan vi gjøre hele prosessen for deg – fra A til Å. Vi er ikke eid av en produsent, eller låst i avtaler. Vi er et fagmiljø med høy integritet, frihet og fleksibilitet til å gi de beste rådene, og som er like opptatt av å lykkes som kundene våre, sier daglig leder, Finn Bjørsrud.
Norges mest anbefalte
I tillegg til å utfordre bransjen med en langsiktig ambisjon om å løfte nivået på retail design i Norge, har Make Studio også andre mål.
– Vi skal ha høye ambisjoner. Som partnere skal vi tåle det presset vi legger på oss selv, og tro at det beste retail-prosjektet ennå ikke er gjort - det ligger foran oss. Make Studio skal ikke bli det største byrået innen retail-bransjen, men vi skal bli blant landets mest anbefalte. Det er en sunn ambisjon. Det gjør at vi skal ville mer, våge mer og sikre at hver eneste kunde som kommer gjennom døren hos oss skal bli så fornøyd at de anbefaler oss videre. Det legger press på oss, og det lever vi godt med. Vi hadde ikke etablert Make Studio hvis vi ikke hadde tro på det vi driver med, avslutter driftssjef og prosjektleder Kristin Haugen Gareid.