Innhold fra annonsør

Er din nettbutikk optimalisert for en god kundereise?

Godt UX design skaper salg! Vi er stolte av å lansere Memories From Norway på Magento 2.

Publisert

- Nettbutikken Memories from Norway er en forlengelse av den fysiske butikken Flåm Store, som ligger i Flåm i Aurland Kommune på Vestlandet. Flåm Store er det vi kaller for ”the store with a story”, og dette viser seg i både utseendet på butikken, og i at alle varer som selges der har en historie å fortelle. Flåm Store åpnet i stasjonsbygget i Flåm sommeren 2018.

Flåm Store og Memories from Norway selger unike produkter som er nøye utvalgt. Alle produktene kan spores til Norge og Skandinavia, enten ved at de er lagd, designet eller har sine røtter der. Et viktig fokus har også vært lokale produkter, og Flåm Store tok tidlig inn glass fra den lokale glassblåseren, de kjente Aurlandsskoene (som er laget i nabobygda Aurland), og håndlagde ”flueknyte”-produkter fra Lærdal.

Noen nøkkelpunkter om vår leveranse for Memories From Norway:

- Skreddersydd nettbutikk design fra Moo Gruppen

- POS integrasjon fra Moo Gruppen

- Automatisert bilde integrasjon

- Multi språkstøtte

- Optimalisert for universell utforming.

Brukervennlighet og UX design i nettbutikk

Brukervennlighet og design hos nettsider spiller en enorm rolle for hvordan kundereisen oppleves. Spesielt viktig er dette for nettbutikker, der resultatet av kundereisen bestemmer om personen ender opp med å kjøpe eller ei.

Med tanke på at netthandelen globalt i løpet av de neste årene vil passere 5 trillioner kroner, er det ingen tvil om at konkurransen er hard. Da gjelder det å skille seg ut, slik at kundereisen til akkurat din nettbutikk er den som tiltrekker seg mest ros.

Utviklere jobber derfor med spesifikke standarder som relaterer til brukervennlighet og UX design i nettbutikk. God planlegging og nøye implementering av designet vil hjelpe nettbutik-kene de utvikler med en bedre bunnlinje.

Det er fordi kundereise og antall salg er tett knyttet sammen. En tiltalende og brukervennlig nettbutikk vil simpelthen øke sjansen for kjøp hos kunden. Høyere konvertering og færre som forlater handlekurven betyr til syvende og sist at bedriften tjener mer penger.

I denne artikkelen ser vi nærmere på hvordan nettopp brukervennlighet og design sørger for høyere omsetning hos nettbutikkene.

UX Design i nettbutikk

Når brukerne blir møtt med appellerende design, er resultatet så enkelt som at de utfører flere handlinger på siden. Videre er det visuelle din nettbutikk fremmer en tydelig assosiasjon med din merkevare. Uavhengig av hvor du er på reisen, er investeringer i UX design i nettbutikk helt nødvendig.

Dette gjelder for øvrig ikke bare på datamaskinen. Økningen i antall kjøp over mobiler er ikke til å kimse av. Anslag tilsier at en kan risikere å miste halvparten av sine kunder dersom en ikke optimaliserer nettbutikken for mobil. Det er en stor fallgruve at mange nettbutikker ikke engang innser at de taper disse kundene.

Designere har mange aspekter de skal vurdere når de jobber med nettbutikker. Merkevare, brukervennlighet, sikkerhet, visuelle elementer, klarhet, og SEO er bare en håndfull av de områdene designere må kunne beherske i dag.

Slik designer man en effektiv nettbutikk

Design alene er selvfølgelig ikke nok til å vinne kunden. En helt fantastisk fin nettbutikk har ingenting å si dersom den ikke konverterer besøkende. For innviklet og komplisert design kan poten-sielt føre til en nettbutikk som kundene styrer vekk fra. Nedenfor har vi gått gjennom noen av de beste tipsene for hvordan du finner den riktige balansen.

Forsiden er viktigst når det kommer til UX design i nettbutikk

Førsteinntrykket for de aller fleste kunder kommer gjennom forsiden din. Her tar det kunden bare millisekunder å få et inntrykk av nettbutikken. Dette kan sammenlignes med hvordan en dømmer forsiden på en bok – liker de ikke det de ser, så har de ingen forventninger til resten av innholdet.

Siden en bare har millisekunder på seg til å gjøre et godt inntrykk, er det ingen tvil om at mye må investeres nettopp her. Et flott design på hjemmesiden har evnen til å fenge kunden, noe som fører til bedre konverteringer. Nedenfor går vi gjennom et utvalg av viktige fokus-områder.

Navigasjon bør være i sentrum av UX design i nettbutikk for en god kundereise. Disse punktene er viktige å ta hensyn til i UX designet som en del av opplevelsen for å skape salg og trygghet:

- Tydelig budskap

- Troverdige tilbakemeldinger

- Organisert footer

- Produktsidene må konvertere og designet for god handleopplevelse

- Klare produktbilder

- SEO i produktbeskrivelser

- Tilhørende produkter

- Forenklede beskrivelser

- Kassasystemet må konvertere

- Kjøp uten registrering

- Enkel og kort registrering for kunder

- Transparente kostnader

- Landingssider

- Optimaliserte søkefunksjoner

- Filtrert søk

- Gi kunden nok informasjon

- Handlekurv design

- Oppdater kunden underveis i kjøpet

- Utvalg av betalingsmetoder

- UX design i nettbutikk styrker merkevare og kampanjer

- Hva er unikt med ditt produkt?

- Målgruppen i fokus

- Merkevarens posisjonering

- Konsistent UX design

Les gjerne mer om dette her.

Kontakt oss for hjelp med UX design i nettbutikk!

En kunne snakket i evigheter om hvor viktig design og brukervennlighet er for en nettbutikk. I tillegg til punktene ovenfor, finnes det en rekke andre områder en må jobbe med. Uansett seksjon i nettbutikken, så trengs det godt design her.

Vi i Moo Gruppen har god erfaring med å designe nettbutikker som konverterer bedre. Dersom du behøver hjelp til dette, eller kanskje bare trenger råd, tar vi gjerne en rask prat. Da kan vi kartlegge hvordan design kan ta din nettbutikk til det neste nivået! Kontakt oss her:

Tlf.: 21 56 66 11

post@moogruppen.no

www.moogruppen.no

Powered by Labrador CMS