Innhold fra annonsør
Transportadministrasjon og returhåndtering:
nShift vil ta netthandels-Norge med storm
Fem velkjente aktører er gått sammen i det nye firmaet nShift som er blitt den ledende aktøren på transportadministrasjon og returhåndtering. Tall fra bruk av nShifts applikasjoner viser at netthandlere oppnår både lavere kostnader og høyere konvertering.
nShift er resultatet av fusjonen av selskapene Consignor, Unifaun, Transsmart, WebShipper og Returnado.
– Vi har jobbet på spreng i hele år med å fusjonere fem aktører innen Delivery Management og Returns Management til en bred og slagkraftig enhet, sier Cato Hoberg som er salgssjef for nShift i Norge. Han har jobbet i logistikkbransjen siden 1984, og i 1999 gikk han over fra transport til transportadministrasjon (TA)
Ledende på transportadministrasjon
Consignor var markedsleder i Norge og Danmark og Unifaun tilsvarende i Sverige og Finland. De to ble kjøpt opp av hvert sitt amerikanske PE-fond som så synergiene ved en fusjon.
– Vi har blitt en sterk europeisk og etter hvert global aktør innenfor Cloud Delivery Management, sier Hoberg.
Han legger til at Skandinavia ligger langt framme på transportadministrasjon, særlig Norge og Sverige:
– Vi var svært tidlig ute med alt innen forbedret automatisering av transportadministrasjon; alt fra strekkoder, EDI-overføringer og cloud-baserte TA-løsninger levert som software-as-a-service – SaaS.
Grunnpillaren for hele TA-bransjen var altså å digitalisere hele informasjonsflyten fra avsenderne til transportørene, gi transportkjøperne muligheten til å overføre EDI-informasjon til transportørene og skrive ut fraktetiketter i påkrevd format. (Såkalt Book & Print»).
Kraftig netthandelsvekst
Også før pandemien merket retailere økt konkurranse fra e-handel, men etter den første lockdown i 2020 har det tatt helt av. Nordmenn handler mer på nett enn noensinne, og vi har fått noen nye handlevaner.
Dette merker nShift godt. Nå kommuniserer deres ansatte vel så mye med nettbutikkansvarlige som logistikksjefer.
Returhåndtering
Deler av markedet sliter med en stor returandel, kanskje aller mest mote og sko.
nShift nevner undersøkelser som viser til at så mye som én av tre ordre blir returnert i de mest utsatte bransjene.
– Returmuligheten har blitt et prøverom. Det er en stor utfordring for miljøet, og svært kostbart for varehandelen, sier Hoberg.
nShift bidrar med både rekonvertering og returhåndtering.
Hoberg bruker et eksempel: Hvis kunden egentlig er fornøyd med alt unntatt fargen, er det viktig å ha et verktøy som gjør returoperasjonen så smidig og kundevennlig at kunden får lyst til å handle i nettbutikken på ny.
Det er viktig at kunden i returprosessen får noen gode forslag, eksempelvis:
"Vi ser at du vil returnere varen. Kunne du tenke deg den i grønt i stedet? Eller i størrelse 42?"
Slike muligheter får man med nShift Return (tidligere Returnado).
Mindre press på kundeservice
nShifts moduler gir mindre trykk på kundeservice. Eksempelvis spørsmål om hvordan man skal gå fram for å returnere varer.
Med en intuitiv returapplikasjon blir antall henvendelser til kundeservice redusert kraftig.
– Økonomien blir også bedre, for returer er dyre å håndtere, i gjennomsnitt ca 200 kr pr ordre. Vi har kuttet disse kostnadene med opptil flere millioner kroner for våre kunder. Vi kan dokumentere sterke tall og høy Return on Investment - ROI på disse løsningene. Kunden blir fornøyd, og vår kundes kunde blir fornøyd, sier Hoberg.
Stort transportørbibliotek
Det er viktig å ha et spekter av utvalgte transportører å spille på.
Norge er geografisk fragmentert når det gjelder bruk av transportører. Retailere har typisk brukt forskjellige transportører ut fra type gods og geografi. Og også ulike aktører i forskjellige land.
– Da blir transportadministrasjonen en utfordring, og her kommer nShift inn. Vi har nå verdens største transportørbibliotek. Våre kunder kan forhandle seg fram til avtaler med transportørene som de foretrekker. Vi gir dem et verktøy hvor de kan velge å endre hvilke transportører og transporttjenester som til enhver tid skal kunne tilbys sluttkundene, sier Hoberg.
En aktør som PostNord har eksempelvis opptil 20-30 ulike transporttjenester. Når en transportør gjør endringer i ett transportprodukt, oppdaterer nShift alle nødvendige parametre på sin side umiddelbart. nShift sørger på den måten for at transportkjøperne alltid etterlever transportørenes forskjellige krav.
Tilby flere leveringsalternativer!
På B2C er det andre faktorer som er viktige.
– Vi har et hovedprodukt som heter nShift Checkout. Mens nettbutikker gjerne har 5-6 ulike betalingsalternativer, kan de ofte ha bare én eller to leveringsalternativer. Sluttkunder har meninger om hvordan vi vil ha varene levert. Vi har alle ulike preferanser her. Derfor er et av våre hovedbudskap til norske nettbutikker at de burde ha flere leveringsalternativer i nettbutikken, understreker Cato Hoberg
Det hjelper ikke å ha mange betalingsalternativer hvis kunden stopper kjøpet like før han skal betale fordi han ikke er fornøyd med leveringsalternativene som tilbys.
Cart abandonment gjør vondt for nettbutikker. Å se at kunden har varer i handlekurven før han dropper å fullføre og går videre til en annen netthandler.
nShift bidrar med sine løsninger til at konverteringen blir høyere.
Ny app vil bli populær
nShift har sitt norske hovedkontor i Oslo, og i tillegg kontorer flere steder i landet med til sammen ca 490 ansatte.
– Fusjonsarbeider pågår samtidig som trykket fra kundemassen er høyt. Netthandlerne har hatt det travelt. November og desember er viktige måneder, sier Cato Hoberg.
I Sverige har de hatt stor suksess med appen Mina Paket som har vært nr 1 på App Store. Har passert to millioner brukere og får 100.000 nye hver måned. Sluttkundene finner informasjon om sine forsendelser uansett hvilken nettbutikk og transportør som brukes. Én app erstatter alle transportørenes apper.
Appen kommer snart til Norge, og Hoberg er trygg på at den blir populær også her til lands.
I bruk av apper er nordmenn verdensledende. Ingen har flere apper på sine smartmobiler enn oss.