Innhold fra annonsør
Dansk ViKING forenkler betalingsprosessen hos Europris
Europris har inngått et samarbeid med softwareselskapet Fiftytwo, som leverer et nytt, toppmoderne kassasystem, 52ViKING POS, til Europris og dets 282 butikker.
En raskere salgsprosess, enklere opplæring, høy driftssikkerhet - samt helt nye muligheter for mobilbetaling. Dette er i korte trekk gevinstene hos Europris, som er i full gang med å teste og implementere et nytt kassasystem fra point-of-sale-spesialistene Fiftytwo.
Fiftytwo ble valgt etter en grundig utvelgelsesprosess, der Europris nøye vurderte flere programvareløsninger, før de valgte det danske utviklingshuset – som også har ansatte både i Norge og Sverige.
«Fiftytwo var det opplagte valget for oss. POS-systemet deres er moderne, fleksibelt og fremfor alt pålitelig - noe som er avgjørende når vi har mange tusen kunder gjennom butikkene våre hver dag. 52ViKING oppfyller alle kravene våre, og det kan integreres effektivt med våre eksisterende systemer på en moderne måte. Og det gir oss spennende muligheter i forhold til alternative kassasystemer», forteller Ole Petter Harv, CIO hos Europris.
Det nye kassasystemet vil bli rullet ut i alle kjedens omtrent 282 butikker fra 1. april, men har vært testet i utvalgte Europris-butikker siden oktober. Mottakelsen har vært positiv.
«I testfasen har vi fått veldig god tilbakemelding fra Europris' ansatte. De merker at det er et veldig moderne og intuitivt system», sier Katharina Faarup, Product Owner hos Fiftytwo.
Bedre opplevelse – for kunder og ansatte
Det nye kassasystemet vil også effektivisere betalingsprosessen for både kunder og ansatte på flere områder.
Først og fremst kan 52ViKING POS håndtere data lynraskt, noe som betyr at så snart varene skannes, beregnes priser med rabatter øyeblikkelig. Det fleksible og intuitive brukergrensesnittet gjør det enkelt for ansatte å venne seg til systemet, noe som også vil være en fordel når det gjelder opplæring av nye medarbeidere.
«Vi har brukt mye energi på å lage et brukergrensesnitt som er lett å forstå både for eksisterende ansatte, men spesielt for nye ansatte som vil dra stor nytte av det. Det er superintuitivt, noe som betyr at nyansatte raskt vil føle seg komfortable ved kassen», sier Katharina Faarup.
I tillegg til den mer effektive betjeningen kan Europris' kunder også se frem til at de kundevendte skjermene på den andre siden av kassen gir dem en enkel oversikt over hva som blir skannet inn og til hvilken pris. Medlemmer av Europris' kundeklubb, MER Kundeklubb, kan derfor forsikre seg om at de får den helt riktige prisen.
Nettopp kundeklubben er et viktig element hos Europris. Den gir tilgang til generelt gode medlemspriser, men inkluderer også personlige rabatter.
Alle disse ulike pris- og rabattnivåene er selvfølgelig inkorporert i systemet, slik at kundene alltid får den helt riktige, personlige prisen på kjøpene sine. Selv om de ikke betaler ved kassen, men i stedet blir betjent ute på gulvet med en mobil POS…
Mobilbetaling på vei
Det aller nyeste i samarbeidet er implementeringen av en mobil POS-løsning, 52ViKING MPOS, som skal gjøre det mulig for Europris' ansatte å betjene kundene med mobile enheter. Dette betyr at kundene kan bli betjent raskere, og man kan lette trykket på de tradisjonelle kassene i travle perioder.
52ViKING MPOS gir også Europris nye muligheter når det gjelder salg av varer på deres utendørsområder, hvor de nå kan selge for eksempel fyrverkeri eller hagemøbler direkte til kundene - uten at kundene må stå i kø inne i butikken.
De mobile kassene vil også gi en sikkerhetsgevinst, ved at kassene kan operere frakoblet det tekniske miljøet i butikken, dersom dette skulle være ute av drift.
«Vi har en sterk ambisjon om å øke digitaliseringen i butikkene våre, der det gir verdi, og neste skritt blir implementeringen av det mobile POS-systemet», sier Ole Petter Harv, og avslører til slutt hvordan samarbeidet med Fiftytwo også bidrar til Europris' overordnede mål.
«Det er vårt mål at kundene våre får en smidig og effektiv handleopplevelse hver gang de handler hos Europris. Og vårt gode samarbeid med Fiftytwo hjelper oss med å oppnå dette.»