Innhold fra annonsør
– Får kunnskap om butikkdrift, selvtillit og motivasjon
Årlig gjennomfører to kull av butikkansatte i REMA 1000 Remaskolen som gir dem fagbrev i salgsfaget. Siden 2015 har REMA 1000 samarbeidet med Didac om opplæringsprogrammet. Så langt har 380 REMA-ansatte gjennomført opplæringsprogrammet.
Opplæringen er aktuell for alle de av REMA 1000s 13.000
butikkmedarbeidere som har minst 60 måneders erfaring fra butikk.
Kjøpmannstrener Eivind Hilling har ansvaret for fagbrevutdannelsen. Han forteller at opplæringen er en god mulighet og utdannelse for de ansatte:
– Søkermassen er økende. De som gjennomfører, får en formell utdannelse i butikkfaget. Ut fra karriereveien i butikkfaget ser vi at butikkansatte som har fått fagbrevet gjerne blir sulten på mer og vil lære mer. Endel går videre og blir etter hvert kjøpmenn i sin egen REMA 1000-butikk.
Får mer selvtillit og motivasjon
– Man blir mer sett og får mer kunnskap om hvordan elementer av butikkdrift henger sammen. Man får mer selvtillit, er mer motivert og synes det er mer artig å jobbe i butikk, legger Hilling til.
Fagbrevet krever innsats. Den teoretiske fagdelen består av 15 e-læringsmoduler med caser innen salg, service, markedsføring, HMS, økonomi/lønnsomhet og svinnproblematikk. Elevene må legge ned innsats for å lage gode besvarelser i innsendingsoppgavene. Didac veileder og sparrer elevene.
Når elevene er gjennom alle de 15 modulene, går de opp til teoretisk eksamen.
Og når den er bestått, går man opp til den praktiske fagprøven som gjennomføres i butikk hvor man får en praktisk oppgave. Det kan eksempelvis være å sette opp en kampanje, med planlegging før, under og etter og måling av resultater.
Prøven blir vurdert av Fagprøvenemnda til enten "Bestått", "Meget godt bestått" eller "Ikke bestått".
– De aller fleste består på den praktiske prøven og mottar offentlig vitnemål. Gjennomføringsgraden er meget høy, konstaterer Hilling fornøyd.
Også talentskole
REMA 1000 har også programmet Talentskolen, kjedens interne utdanning av kommende kjøpmenn. Stadig flere som gjennomfører dette programmet har allerede tatt fagbrev i salgsfaget.
Eivind Hilling har ansvaret for Talentskolen sammen med en kollega. Opplæringen gjennomføres på Ladevollen på Oppdal. Programmet består av åtte samlinger i løpet av et skoleår. Blant temaene er salg, økonomi, ledelse, praktisk butikkdrift og kulturbygging.
Erfaren leverandør av e-læringstjenester
Didac er en av de mest erfarne leverandørene av e-læringstjenester på det norske markedet. Innen retail har de avtaler med bl.a. Byggmakker, EIK-senterne, Bohus, Texcon og Bygger'n.
Den største kunden til Didac er REMA 1000. Siden 2015 har de bistått dagligvarekjeden med å tilby nøkkelpersoner ute i kjeden mulighet til å formalisere sin kompetanse gjennom å ta fagbrev i salgsfaget. Opplæringen oppfyller kompetansemålene i de nye læreplanene.
– Det er ikke snakk om et kurs, men et utdanningsløp mot et fagbrev, understreker Jon Anders Hesby i Didac.
Didac har utviklet og leverer teoridelen som består av en rekke interaktive nettkurs, tester, selvstudie og innsendingsoppgaver. Denne gjennomføres over en periode på 4-5 måneder og avsluttes med en tverrfaglig teorieksamen før deltakerne går opp til den praktiske fagprøven.
Deltakerne får kyndig veiledning av Hesby som er fagansvarlig. Didac evaluerer og gir tilbakemelding på de tre innsendingsoppgavene som sendes inn i løpet av programmet.
Når teoridelen er fulført, gjennomføres praktisk fagprøve. Teoridelen gjennomføres på nett, mens den praktiske fagprøven gjennomføres ute i butikk i det fylke deltakeren hører hjemme.
– De som gjennomfører får et helhetsperspektiv på å butikkdrift og får i etterkant mer ansvarsfulle oppgaver, sier Hesby.
Didac tilbyr også fagbrev i salgsfaget som standardversjon.