Innhold fra annonsør
– Julebelysningen styrker merkevaren vår
Galleriet er et eksklusivt senter, noe som selvsagt også gjelder i vintermånedene. Derfor har de investert betydelig i julebelysning både innen- og utendørs.
Galleriet ligger midt på Torgalmenningen i Bergen og er betydelig opprustet av sentereier DNB Livsforsikring de senere år.
– Investeringen i julebelysning er en bevisst satsing. Dekoren er viktig for oss av flere grunner. Vi vil markere julen og styrke merkevaren vår. Galleriet skal fremstå sofistikert, forteller senterleder Hågen Solheim. Galleriet har samarbeidet med MK Illumination om julebelysning siden 2014. Etter befaringer og samtaler kom Galleriet fram til at de ønsket unik, spesialprodusert dekor, ikke standardprodukter.
I første omgang ble en del av senteret dekorert. – Det ble så vellykket at vi besluttet å dekorere hele bygget. I neste omgang skapte vi et nytt inntrykk også innendørs, sier senterlederen. En spesiallaget krans med belysning på fire meter i diameter – formet som en kringle – strekker seg fra taket og ned fra 6. til 3. etasje. Den begynner som en stor ring nede, mens ringene blir mindre og mindre oppover. Gamle skinner fra 1988 som strekker seg rundt hele bygget ble gjenbrukt, men med moderne LEDbelysning. Løsningen gir utvilsomt kjøpesenteret et særpreg.
Photo point med 3D-effekt
Da Galleriets komplekse bygningsmasse nylig ble opprustet, ble det bygget nye broer som også har fått sin egen dekor. MK har laget en sittegruppe med figurer og et juletre.
– Med arkitekturen og kransen bak får vi på dette punktet en flott 3D-effekt som gir et veldig SoMe-vennlig photo point. Her tar mange av våre kunder bilder som de deler, sier Solheim.
– Galleriet utfordret oss på unik vinter- og julebelysning. Det er en utfordring vi liker. Vi pleier å si at alt som kan tegnes, kan produseres.
Øyvind Sætre, partner i MK Illumination
Blir lagt godt merke til
Senterlederen forteller videre at kundene gir uttrykk for at de trives godt på Galleriet i julesesongen. Galleriet bruker tilbakemeldinger fra kundene og deres innlegg i sosiale medier i sin markedsføring av senteret.
Også de ansatte på senteret er fornøyde med julebelysningen. Solheim forteller at de i stor grad deler bilder, både på interne nettsider og på kjedenes egne sider.
– De ansatte på Galleriet viser stolthet over juledekoren. De trives med stemningen på senteret. Det bidrar positivt til butikkenes innsats fram mot jul og gjør det lettere å bruke ekstra mye tid på jobben, slik det er på den tiden av året, sier Solheim. Da Galleriet ble kåret til Årets kjøpesenter på siste Kjøpesenterkonferanse, skrev juryen bl.a.: ”... arkitekturen løftes frem som en integrert del av markedsføringen. Eiendommen brukes aktivt som kanal for sanselige opplevelser, aktiviteter og kampanjer.”
– Vi setter stor pris på senterledelsens engasjement og forståelse for hvordan unike juledekor-konsepter skaper gode kundeopplevelser. Sammen har vi jobbet langsiktig og målbevisst for å gjøre Galleriet til et sted både kunder og ansatte trives ekstra godt i juletiden.
Øyvind Sætre, partner i MK Illumination
Justerer hvert år
Dekoren på Galleriet har en del faste elementer, mens andre elementer endres fra år til år med ulike farger. Med ulike dekorelementer skaper de forskjellig stemning på senteret mellom årstidene.
– Vi er svært fornøyde med denne løsningen. Julen er den viktigste handelstiden. Det er viktig at våre kunder får den gode julestemningen når de kommer til oss, sier Solheim.
Godt samarbeid med MK
Galleriet kjøper all julebelysning fra MK Illumination.
– Vi forholder oss kun til MK, og det en stor fordel. De står for all montering, sier Hågen Solheim.
På Galleriet er montering av julebelysningen en betydelig jobb hvor det må bygges et stillas og brukes en stor elektrisk vinsj. MK bruker faste underleverandører, men kvalitetssikrer leveransen selv.
Ved å forholde seg til én leverandør får Galleriet også fordelen med å sikre enhetlige fargetoner mellom dekorelementene.
– Vi er meget fornøyde med samarbeidet med MK Illumination. Det er profesjonelt, og vi setter stor pris på dialogen. Vi er trygge på at det som kommer i form av skisser også er det som faktisk bli levert, avslutter senterleder Hågen Solheim.
– Da vi designet kransen var bærekraft et viktig stikkord. Derfor har kransen utskiftbar dekor, slik at den med enkle grep vil oppleves ny og dermed får lang levetid.
Øyvind Sætre, partner i MK Illumination