Reitan mister 106 butikker i Sverige
Årsaken er at finske St1, som drifter alle Shell-stasjoner i Norge og Sverige, ikke vil forlenge avtalen med 7-Eleven om butikkdriften på de svenske Shell-stasjonene, skriver Dagens Industri.
– Det er overraskende at St1 har valgt å gå en annen vei med å drive butikkene selv i Sverige, når de selv sier at de er godt fornøyd med Reitan Convenience Sverige sin drift av butikkene, skriver Thea Kjendlie, kommunikasjonsrådgiver i Reitan Convenience Norge, i en epost til Dagens Næringsliv (DN).
– St1 er veldig fornøyd med den måten Reitan Convenience har drevet butikkene på, men selskapet har besluttet at man skal ha kontroll på hele markedsplassen, skriver St1s områdesjef for handel, Stefan Samuelsson, i en intern epost som Dagens Industri er kjent med.
Satser videre i Norge
Kjendlie understreker at Situasjonen i Norge og i Sverige ikke er lik, og at noe lignende ikke vil skje med de norske bensinstasjonene, fordi disse eies av Reitan Convenience selv.
– Situasjonen i Norge og i Sverige er ikke lik, da Reitan Convenience Norge har eierskap til stasjonene og velger leverandør og samarbeidspartner for drivstoff, skriver Kjendlie.
7-Eleven har stått for driften på de svenske Shell-stasjonene i åtte år. Men når dagens avtale utløper i 2018 er det slutt.
Ikke tatt avgjørelse for Norge
Også Reitan Convenience Norge har avtale med St1 frem til 2018. – Det er ennå ikke tatt noen avgjørelse på hvem som vil være leverandør for drivstoff til Reitan Convenience Norge etter 2018. Det eneste som er sikkert er at 7-Eleven langs vei kommer til å satse videre i Norge etter 2018, skriver Kjendlie til Dagens Næringsliv.
Skiller drivstoff og butikk
En gigantisk kabal med oppkjøp og nye driftsavtaler gjør at over halvparten av de betjente bensinstasjonene har vært i spill i de siste årene. For et år siden startet det massive arbeidet med omskiltingen av flere hundre stasjoner, skriver DN videre.
Tidligere var Statoil, Shell og Esso de tre store på butikkdriften av bensinstasjonene. I år er kartet over de store butikkaktørene blitt tegnet på nytt.
Utviklingen de siste årene har gått i retning av at oljeselskapene har overlatt butikkdriften til spesialister på servicehandel. Inn har det kommet aktører som multinasjonale Couche-Tard samt norskbaserte Norgesgruppen og Reitangruppen.
Her er noen av endringene i bensinstasjonmarkedet:
• I 2012 ble Norges største bensinstasjonskjede Statoil kjøpt opp av Couche-Tard, en av verdens ledende aktører innenfor servicehandel. I år er stasjonene skiltet om fra Statoil til den nye verdensomspennende kjeden Circle K.
• For to år siden ble det kjent at Shell selger sine 420 norske bensinstasjoner til det finske selskapetSt1 . Norgesgruppen har i en tiårsperiode drevet en rekke av disse stasjonene under Fresh-konseptet. Nå harSt1 overtatt driften i egen regi med Asko som grossist.
• Esso har overlatt driften av 107 egeneide stasjoner til Norgesgruppen. Mange av disse stasjonene er omprofilert til Deli de Luca. 23 franchisestasjoner blir på lang sikt også innlemmet hos Norgesgruppen, mens 110 forhandlereide stasjoner får grossistleveranser og tilbud om ferdigkonsept fra Norgesgruppen.
• Reitangruppen er inne på bensinstasjonsmarkedet på to måter. Under kjedenavnet Shell/7-eleven eier Reitangruppen (eller sitter med leiekontrakt) 87 bensinstasjoner, mens Shell leverer drivstoff. Reitangruppen eier også Uno-X gruppen som står bak YX betjent, en kjede for forhandlereide stasjoner.
(Kilde: Dagens Næringsliv)