Coop lanserer rosa gjenbruksnett for kreftsaken
Med en donasjon på 5,2 millioner kroner, var Coop den samarbeidspartneren som ga mest til Rosa sløyfe-aksjonen i 2019. I år kommer det også en rekke nye donasjonsvarer i butikkene, inkludert et limited edition gjenbruksnett, hvor overskuddet går rett til Rosa sløyfe-aksjonen.
Målet med Rosa sløyfe-aksjonen er å vise solidaritet med brystkreftrammede, spre informasjon og øke kunnskapen om brystkreft samt støtte brystkreftforskning. Pengene fra årets Rosa sløyfe-aksjon skal gå til forsking på persontilpasset brystkreftbehandling.
-Vi håper at disse unike og iøynefallende handlenettene blir godt mottatt av kundene våre sånn at vi sammen kan bidra til tidenes Rosa sløyfe-aksjon. Overskuddet fra salget går rett til Kreftforeningen, så for hvert nett vi selger øker donasjonsbidraget fra butikkene våre, sier Carina Hansen, sponsor-prosjektleder i Coop Norge.
De rosa gjenbruksnettene selges kun i et begrenset opplag i oktober og koster 10 kroner per nett. I tråd med Coops bærekraftstrategi, er handlenettene fremstilt av fornybare råvarer. Plasten er laget av sukkerrør, og er et av de mest miljøvennlige alternativene på markedet i dag. Nettene gjenvinnes som vanlig plast når de er utslitt.
Bruk av gjenbruksnett er allerede populært i Coops butikker. Høsten 2018 introduserte Coop gjenbruksbonus ved bruk av dagligvarekjedens nye handlenett. Det innebærer at Coops medeiere får en bonus på én krone hver gang handlenettet brukes og scannes i kassen. Dette vil også gjelde for Rosa sløyfe-nettene.
Resultatet har ikke latt vente på seg: Coop har solgt 430 000 vanlige gjenbruksnett og betalt ut over 7,3 millioner kroner i gjenbruksbonus til medeierne sine siden oppstarten i 2018.
- Vi vet at våre kunder, som også er våre medeiere, er opptatt av miljø og mer bærekraftige alternativer i butikk. Vi ville derfor gi de en ekstra god grunn til å bruke gjenbruksnett. Det er bra både for kunden, miljøet og kreftsaken, sier Per Løberg Eriksen, bærekraftsansvarlig i Coop Norge.