Coop Extra har kommet som et skudd som lavpriskjede, her butikken i Fana

Kiwi og Coop Extra er vekstvinnerne

Lavpriskjedene Kiwi og Coop Extra har klart høyest vekst i norsk dagligvarehandel.

Publisert

Etter at Coop kjøpte Ica/Rimi var det igjen tre store aktører i den norske dagligvarebransjen: NorgesGruppen, Coop og Rema 1000. Bunnpris på fjerdeplass har bare noen få prosentpoengs markedsandel.

Man kunne frykte at en reduksjon fra fire til tre dominerende aktører skulle redusere konkurransen, men slik er det ikke blitt. Aktørene melder selv at pris- og etableringskonkurransen er blitt tøffere enn noensinne.

De to kjedene som vokser klart mest er Kiwi og Coop Extra med henholdsvis 7,5 og 6,2 prosent vekst pr juli, i henhold til tall fra Nielsen som viser organisk vekst uten oppkjøp og nye butikker.

Til Dagens Næringsliv sier kommunikasjonssjef Kristine Aakvaag Arvin i Kiwi følgende:

– Vi har hatt 7,5 prosent vekst hittil i år, per juli. Det er klart mest i markedet.

Coop Extra synlig som lavpriskjede

Coops kommunikasjonssjef Bjørn Takle Friis sier til DN at omsetningsveksten har vært 6,2 prosent så langt i år og hele 7,7 prosent i juli.

– Vi har økt i folks bevissthet gjennom de ekstreme priskrigene. Vi har fått en stemme i debatten. Vi har også et bredere sortiment enn de andre lavpriskjedene. Det har truffet godt, sier Friis.

Rema 1000 er den tredje av de store lavpriskjedene, men de har ikke hatt mer enn 1,6 prosents vekst.. Franchisedirektør Jan Frode Johansen finner likevel noe positivt i statistikken.

– Vi har 5,3 prosent vekst i antall kunder. Det er bedre kundevekst enn vi noen gang har hatt. Hvis vi ser det i sammenheng med at vi selger mer av egne merkevarer, varer som er billigere enn andre varer, så synes vi at det tallet forteller mer enn Nielsen-tallene for omsetning, sier Johansen til DN.

Powered by Labrador CMS