Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge, viser frem betalingsløsningen Coopay.

Mobilbetaling tar av hos Coop

Ønske om berøringsfri betaling i kassen har bidratt til at rekordmange har tatt i bruk Coops mobilbetalingsløsning Coopay de siste ukene.

Coop ble i fjor høst den første dagligvarekjeden i Norge med egen mobilbetalingsløsning, og over fem millioner transaksjoner er betalt av kundene via Coopay.

- Det har vært en sterk vekst de siste ukene og vi har passert 1,5 milliarder kroner i omsetning og over 200.000 kunder som har tatt i bruk løsningen. Det utgjør over syv prosent av medlemsomsetningen totalt i Coops butikker, og opp til 20-30 prosent i enkeltbutikker, sier Kristian Bjørseth, leder for betaling og ID i Coop Norge.

Med Coopay kan kundene betale for varene og samtidig registrere medlemsfordeler i alle Coops butikker ved å scanne en QR-kode i Coop-appen på mobiltelefonen. Løsningen innebærer at man slipper å berøre betalingsterminalen eller annen fysisk kontakt i kassen. Som følge av smittebegrensende tiltak blir mobilbetalingsløsningen tatt ekstra godt imot av kundene i disse dager.

- Coopay var populær blant kundene lenge før korona-viruset gjorde god håndhygiene ekstra viktig. Som ett av flere tips har vi oppfordret kundene til å ta i bruk mobilbetalingsløsningen ved betaling, og det er en oppfordring mange har fulgt, sier Bjørseth.

Berøringsfri betaling er også anbefalt av Folkehelseinstituttet, som oppfordrer til at all betaling bør skje kontaktløs med tæpping eller gjennom digitale betalingsløsninger som Coopay.

- Muligheten for berøringsfri betaling føles nok trygt for mange. Dette gjelder også for dem som benytter kontaktløs betaling med bankkort, der de i Coops butikker slipper å trykke «OK» etter tæpping, sier Bjørseth.

Med Coopay registreres medlemsfordeler og betaling i én enkelt handling.
Powered by Labrador CMS