KUL: Konsernsjef Geir Inge Stokke er tilfreds med at Coops kjeder har den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene i Norge. – Coop-modellen er kul og likt av kundene, sier Stokke. Foto: Coop

Coop Mega og Extra med høyest vekst i kundetilfredshet

Coops dagligvarekjeder Coop Mega og Extra har den høyeste veksten i kundetilfredshet blant dagligvarekjedene i Norge.

Publisert

I årets utgave av Norsk Kundebarometer øker kundetilfredsheten til Coop Mega med 3,2 poeng til en score på 71 poeng av 100 mulige. Det er den høyeste veksten av alle dagligvarekjedene som måles i undersøkelsen, der en score mellom 70-75 poeng regnes som «fornøyde kunder».

– Ingenting er viktigere for oss enn at våre kunder, som også er våre eiere, er fornøyde. Vårt største konkurransefortrinn i møtet med lavpriskjedene er våre ansatte og deres kompetanse. Denne tilbakemeldingen er derfor en enorm anerkjennelse til alle disse, som står på hver dag for å gi kundene gode matopplevelser i våre supermarkedsbutikker, sier Daniel K. Pedersen, kjededirektør i Coop Mega.

På andreplass av de norske dagligvarekjedene med kraftigst vekst i kundetilfredsheten, kommer Coops lavpriskjede Extra. Kjeden, som også har vokst mest i omsetning i bransjen de siste årene, oppnår en score på 73,4 poeng etter en vekst på 2,2 poeng. Kjededirektør Christian Hoel jubler over tilbakemeldingen:

– Dette er nok en tilbakemelding på at vi har funnet vinneroppskriften i Extra. Kombinasjonen av lave priser og stort utvalg, sammen med utrolig flinke og engasjerte ansatte gir oss fornøyde kunder. Dette er en skikkelig inspirasjonskilde til videre fremgang, sier Hoel, som har høye ambisjoner på Extras vegne:

– Extra har opplevd en fantastisk mottakelse av kundene over hele Norge, og vi skal nå etablere 100 nye butikker. Ved siden av å vokse raskest, er vårt mål å ha de mest fornøyde dagligvarekundene i landet. Denne undersøkelsen viser at den ambisjonen absolutt er innenfor rekkevidde.

Også Coop Bygg får stadig mer fornøyde kunder, med en vekst i kundetilfredsheten på 1,7 poeng til 72 poeng. Med unntak av Coop Marked som går noe tilbake, opplever samtlige av Coops dagligvarekjeder en fremgang i årets undersøkelse.

Her er resultatene:

20172018Endring
Coop Mega67,871,0+3,2
Extra71,273,4+2,2
Spar66,268,4+2,2
Coop Prix63,564,9+1,4
Obs73,574,7+1,2
Kiwi73,773,1-0,6
Rema70,970,0-0,9
Meny76,775,5-1,2
Joker60,358,3-2,0
Coop Marked65,263,1-2,1
Bunnpris58,556,0-2,5

Kilde: Norsk Kundebarometer/Handelshøyskolen BI

(Pressemelding)

Powered by Labrador CMS