Ansatte i Coop Norge, med konsernsjef Geir Inge Stokke i front, ryddet rundt hovedkontoret i Oslo. (Foto: John Terje Pedersen)

Plukket over 80 tonn søppel

På kun én uke ryddet Coop-ansatte, kunder og medeiere over 80 tonn søppel fra sine nærmiljø under dugnaden Coop rydder Norge. – Vi er både stolte og forskrekket, sier bærekraftsansvarlig Per Løberg Eriksen i Coop.

Publisert

– Det er helt svimlende menger søppel. Vi er så imponerte av dugnadsånden vi har sett i forbindelse med ryddeaksjonen. Dette viser et glødende engasjement for temaet plastforsøpling, og det viser hvor enkelt det er å mobilisere for tiltak i denne saken. Men noen må gå i bresjen og legge til rette, sier Løberg Eriksen.

Under Hold Norge Rents nasjonale strandryddeuke delte Coop ut gratis hansker og søppelsekker i utvalgte butikker landet rundt, og plasserte søppelcontainere fra Norsk Gjenvinning utenfor de samme butikkene. Responsen var påtakelig. Ryddeaksjoner bestående av kunder, ansatte, barnehager, skoleklasser, idrettslag og mange andre ildsjeler ble mobilisert, og i containerne utenfor butikkene alene ble det levert over 80 tonn med søppel.

Må sette agendaen

– Vi som er store må bruke den tyngden vi har til å sette agendaen og være et eksempel til etterfølgelse. Tusenvis av ansatte og 1,7 millioner medeiere er et godt utgangspunkt for å kunne bidra til å gjøre en reell forskjell, sier Løberg Eriksen.

Dette er andre året på rad dagligvareaktøren arrangerer Coop rydder Norge. Aksjonen ble arrangert i tett samarbeid med Norsk Gjenvinning og Hold Norge Rent. Sistnevnte produserte i fjor en strandrydderapport med oversikt over resultatene fra strandryddesesongen 2017. Den viste at de fem avfallstypene som hyppigst ble funnet var isopor, tau, uidentifiserbare plastbiter, sanitæravfall og ikke minst; matvareemballasje.

– Det er to hovedgrunner til hvorfor vi startet ryddeaksjonen. Det åpenbare er å få fjernet søppel som ikke hører hjemme i naturen. Noe av dette stammer beviselig fra produkter vi selger i butikkene våre. I tillegg fungerer det å plukke søppel som en bevisstgjøring for omfanget av problemet, og hva man selv kan gjøre for å begrense det i fremtiden. Det er nemlig ikke plast i seg selv som er problemet, men plast på avveie, sier Løberg Eriksen.

Begrenser plastbruken

Ved siden av å bidra til opprydning, skal Coop begrense bruken av plast. Coop vedtok i 2018 en ny emballasjestrategi som blant annet går ut på å fjerne all unødvendig emballasje.

– Innen 2025 skal vi redusere vårt forbruk av konvensjonell plast med 25 prosent. I tillegg til dette skal vi øke bruken av gjenvunnet plast, og jobbe for at all emballasje blir enklere å gjenvinne. Emballasje som gjenvinnes havner ikke i naturen, sier Løberg Eriksen.

Ansatte i Coop Norge ryddet store mengder plast og annet avfall rundt hovedkontoret i Oslo. (Foto: John Terje Pedersen)

Allerede 1. januar vil Coop møte kravene i det nye EU-direktivet mot engangsplast, som er blitt foreslått fremskyndet til å gjelde i Norge fra sommeren 2020.

Vil gjøre en forskjell

– Vi ser at våre kunder og medeiere har lyst til å gjøre en forskjell, og Coop ønsker å legge til rette for at det nettopp det skal bli enklere. I fjor lanserte vi gjenbruksbonus på våre handlenett, og det har siden da blitt registrert tre millioner kroner i gjenbruksbonus, og tilsvarende mengde redusert antall plastbæreposer. Vi har fortsatt en vei å gå, men summen av disse tiltakene vil ha en betydelig miljøeffekt, og etter årets ryddeaksjon er vi igjen blitt minnet på hvorfor dette er en viktig jobb fremover, sier Løberg Eriksen.

Powered by Labrador CMS