Butikksjef Jia Min Luan hos Coop Extra Sagene kan fylle på med nye vegetarburgere, og kan fortelle om en enorm interesse hos kundene for vegetarprodukter. (Foto: John T. Pedersen)

Ribbet butikkene for vegetarmat

Coop øker produksjonen av sine nye vegetar-produkter etter at butikker og lagre tømmes for vegetarburgere og de nye produktene «pulled», «tacofyll» og «salatterninger».

Publisert

Lørdag 1.oktober er det Verdens Vegetardag og vegetartrenden er hetere enn noen gang. Så het at Coop i perioder har oppleved tomme butikkhyller og tomme lagre.

- Bakgrunnen for lanseringen av den nye serien «Coop Vegetardag» var nettopp den økte etterspørselen av vegetarprodukter, men at det skulle bli en slik suksess hadde vi ikke forventet. Her har vi blitt tatt på senga, og setter nå alle kluter til for å øke produksjonen de neste ukene, sier Hege Berg-Knutsen, leder for Egne Merkevarer i Coop Norge.

Allerede første lanseringsuken i september solgte Coop over 11.000 vegetarprodukter. Det er en økning på 254 prosent fra tidligere uker. Coops lavpriskjede Extra solgte alene 6.900 produkter sist uke. - Dette viser at økotrenden bare blir sterkere og sterkere. Coop og Extra kommer derfor til å satse ytterligere på dette området, og kan allerede nå varsle at vi kommer til å lansere en rekke nye produkter det kommende året, sier kjededirektør for Extra, Christian Hoel.

Selger mer enn storfeburger

I juni kom de første «Coop Vegetardag»-produktene i butikk; burgere av grønne bønner og erter og burgere av rødbeter.

- De ble raskt populære alternativer for grillglade nordmenn, og i Coops lavpriskjede Extra har vegetarburgerne faktisk solgt over 40 prosent mer enn den bestselgende ordinære storfeburgeren, sier Hoel.

I september ble det lansert flere middagsprodukter i serien «Coop Vegetardag», med «pulled», «tacofyll» og «salatterninger». Produktene er basert på erteprotein og selv om konsistensen minner om kjøtt er produktene helt kjøttfrie, og inneholder ingen ingredienser som kommer fra dyr. Produktene er spiseklare og kan brukes i både kalde og varme retter. I tillegg lanseres «vegetarnuggets», som er basert på vegetabilsk olje og eggprotein.

Enklere å velge grønn hverdag

Hege Berg-Knutsen tror ikke det nødvendigvis har blitt flere vegetarianere i Norge, men at stadig flere velger en kjøttfri dag. Med de nye produktene har Coop gjort valget enklere – for begge kundegrupper.

– Produktene i «Coop Vegetardag» egner seg for hele familien, enten du bare er ute etter en kjøttfri dag, eller er vegetarianer. Tre av produktene som ble lansert nå i september passer også inn i et vegansk kosthold, sier Berg-Knutsen.

(Pressemelding.)


Powered by Labrador CMS