- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, som hver og en har bidratt til at vi nå utbetaler et rekordstort kjøpeutbytte for 2020, sier konsernsjef i Coop Norge, Geir Inge Stokke.

Coop utbetaler rekordstort kjøpeutbytte

De 1,9 millioner medeierne i Coop får 1,3 milliarder kroner utbetalt som kjøpeutbytte.

Aldri før har Coop hatt flere medeiere i Norge og utbetalt et høyere beløp i kjøpeutbytte. Antallet medeiere i samvirkelagene økte med over 120.000 i løpet av fjoråret til nesten 1,9 millioner, og det er særlig yngre kunder som finner Coops eierform attraktiv. 38 prosent de nye medeierne i 2020 er under 30 år og 60 prosent er under 40 år. Samlet medlemsnytte på 2,4 milliarder kroner er en økning på nærmere 300 millioner kroner fra 2019.

- Medeierne er våre beste og mest lojale kunder, som hver og en har bidratt til at vi nå utbetaler et rekordstort kjøpeutbytte for 2020. I tillegg har vi aldri hatt et høyere beløp på samlet besparelse fra kupongrabatter, verdier fra medlemskupp og andre medlemsfordeler. Det er åpenbart attraktivt for stadig flere yngre kunder, som også flittig tar i bruk våre digitale kanaler og innovative tjenester, sier konsernsjef Geir Inge Stokke i Coop Norge.

Over 1,1 millioner medeiere har benyttet Coops medlemsapp den siste måneden. Appen fikk i løpet av fjoråret nytt design og bedre funksjonalitet, og særlig populær er betalingsløsningen Coopay. Denne løsningen gjør det mulig å samtidig registrere medlemsfordeler og betale med mobilen eller Apple Watch.

- Vi vil rette en stor takk til kundene som har vist hensyn og våre ansatte som har tilrettelagt for trygge og gode handleopplevelser i våre butikker. Det har vært en stor fordel at vi hadde innovative løsninger som gjorde at smittevern kunne ivaretas, sier Stokke. Han legger til at Coop i år har tenkt nytt om hvordan kundene informeres om opptjent kjøpeutbytte, og svært mange av medeierne får i disse dager hver sin personlige videohilsen tilsendt.

Coops medeiere får kjøpeutbytte på alt de handler i dagligvarebutikkene og byggevarehusene, i tillegg til ekstra medlemsbonuser og rabatter. Fjorårets mest populære medlemsfordeler i Coop var frukt og grønt-bonus og babybonus hos Extra, kuponger på varer man handler oftest, samt Änglamark-bonus og bonus på Coop Vegetardag-produkter hos Coop Mega. Av medlemsfordeler fra samarbeidspartnere er rabattene til Circle K og YX de mest populære.

- Vi er opptatt av stadig å utvikle medlemsprogrammet og inkluderer samarbeidspartnere som gir våre lojale kunder svært gode og relevante tilbud, sier Stokke.

Opptjeningen av kjøpeutbytte og andre medlemsfordeler preges av at 2020 ble et annerledesår. Færre utenlandsreiser, kantine- og restaurantmåltider og mer hjemmetid har ført til kraftig vekst for dagligvarebutikkene og byggevarehusene i Coop.

- Da koronaviruset kom og landet stengte ned i mars i fjor, hadde vi ingen anelse om hvordan tiden fremover kom til å bli. Det begynte med hamstring av toalettpapir og gjær i mars, og fortsatte med rekordmange nordmenn som skulle pusse opp huset og jobbe i hagen. Økt handel i butikkene kommer våre medeiere til gode, gjennom det rekordstore kjøpeutbyttet. Nå er vi i en ny periode med økt usikkerhet og jeg er stolt over hvordan alle ansatte i butikk har håndtert den nye hverdagen, avslutter Stokke.

Powered by Labrador CMS