VITA har benyttet sine 126 vindusskjermer til å videreformidle informasjon fra Helsedirektoratet og FHI.

Digitale skjermer mot korona

Normalt brukes digitale skjermer for å trekke folk inn i butikker, men nå kan de brukes til å begrense antall mennesker, melder ProntoTV.

Strenge hygienerutiner må følges.

Fortsatt er mange butikker enten stengt eller de må følge strenge hygienerutiner for å ikke utsette kunder eller ansatte for fare. Helsemyndighetene har gitt klare råd om hvordan man kan bidra til å forebygge smitte, skriver ProntoTV i en pressemelding.

Digitale skjermer blir benyttet i butikker, banker, postkontor og apoteker. Tidlig i pandemien var det flere av butikkene og apotekene som ville bidra i dugnaden hvor de benyttet sine digitale skjermer for å publiser det offisielle innholdet fra FHI og Helsedirektoratet.

Digital hjelp til å holde avstand

Narvesen bruker skjermene i dugnaden.

Flere aktører har holdt dørene åpne gjennom pandemien. Bedriftene har etter beste evne forsøkt å følge anvisningene om å holde avstand og begrense antall mennesker på et område. Dette har ikke alltid vært like lett, men ProntoTV har sammen med Link Analytix og Big Blue & Co laget en løsning for steder som har kundetelling og skjermer hvor formålet er å begrense antall mennesker inn i lokalet.

– Normalt sett benyttes skjermer for å trekke folk inn i butikker, mens nå blir de benyttet for å begrense antall mennesker, forteller Jørn Olsen, markeds- og analysesjef i ProntoTV.

På skjermene kan man se røde eller grønne farger hvor kundene enten blir bedt om å vente eller ønsket velkommen basert på antallet mennesker inne i apoteket.

Nærmest alle kundetelling-systemer har nå API som gjør at det er mulig å hente ut realtime data. Dette betyr at denne løsningen kan lages for nærmest alle som har et kundetelling-system uavhengig av leverandør. Det jobbes også med å lage samme type løsning for de kundene som har et køsystem.

De fleste kundetellingssystemer har API som det kan hentes data fra i realtid.

Videreformidler informasjon fra helsemyndighetene

Både Helsedirektoratet og FHI benytter sosiale medier aktivt for å informere befolkningen. Ettersom dette er medier som benyttes aktivt, har ProntoTV laget en løsning hvor man henter inn de aller seneste innleggene fra FHI og Helsedirektoratet.

VITA har benyttet sine 126 vindusskjermer til å videreformidle informasjon fra Helsedirektoratet og FHI. ProntoTV kuraterer strømmen av poster fra FHI og Helsedirektoratet slik at kun de postene som omhandler pandemien og er allmennyttig for befolkningen kommer på skjerm.

Powered by Labrador CMS