Bovend hygienestasjon er en profesjonell løsning for desinfeksjon som passer godt der kunder kommer og går.
Bovend hygienestasjon er en profesjonell løsning for desinfeksjon som passer godt der kunder kommer og går.

Silmar satser på profesjonelle desinfeksjonsløsninger

Silmar AS har i mange år levert et stort utvalg produkter spesielt rettet mot kjøpesentre, varehus og butikker. Produktutvalget utvides nå også med nye hygienestasjoner for deres primære målgruppe.

Publisert

Interessen for desinfeksjon og hygiene for handlevogner og handlekurver i butikker og kjøpesentre har snudd fra lunken til «hot».

– Silmar har helt siden 2014 hatt tilgang til denne typen produkter. Flere av våre leverandører har tilbudt dette, men vi har følt at markedet som vi betjener, ikke har vært modent for å ta kostnadene for nødvendig renhold og desinfeksjon av handlevogner og handlekurver og denne typen hygieneprodukter i butikkene, sier Ingar Paul Taxt i Silmar AS.

Fakta om Silmar AS

Etablert 25. januar 2007.

Målsetning: Kundeservice, tilgjengelighet og sikkerhet – En god investering!

Datterselskapet Silmar AB i Sverige etablert desember 2014

DN Gasellebedrift 2015.

Største kunder er Olav Thon Gruppen og AMFI, Citycon, Scala Eiendom, Steen & Strøm, COOP, REMA, ICA (Sverige), Norgesgruppen (Meny), IKEA, universiteter, kommuner og offentlig forvaltning, Forsvaret, m.fl.

I andre land i Europa er det et helt annet klima for dette, og har vært det lenge.

Nå er imidlertid klimaet helt annerledes. Silmar AS har tilbudt flere kjeder renhold og reparasjoner fra de samme leverandørene i Tyskland.

Renhold, vedlikehold og desinfeksjon av handlevogner med automatiske trailere som også resirkulerer vannet og er svært miljøvennlige i bruk.

– Men dette har vært vanskelig å organisere gjennom kjedene, spesielt siden vi i Norge har en kort sesong uten frost og fordi mange små butikker og store avstander har gjort organiseringen og effektiviteten i dette tilbudet vanskelig. Vi tror dette kan være interessant i mye større grad for mange fra neste år, men det krever interesse, samarbeid og planlegging, sier Taxt.

Stor etterspørsel etter varige løsninger nå

Silmar AS har fått inntrykk fra matvarekjedene og flere kjøpesenterkjeder at de nå ønsker mer permanente løsninger for desinfeksjon ved inngangene og andre steder i butikkene og sentre.

Det er også et helt klart signal om at de nå ser etter produkter som ikke bare skal være for en kort periode til «stormen» har laget seg, men at dette kommer til å være et servicetilbud for kundene i mange år framover.

Silmar har derfor nå de siste ukene tilbudt robuste profesjonelle hygienestasjoner med både automatiske kontaktløse dispensere for antibakteriell væske og servietter som kan brukes til rengjøring av håndtak, barneseter og andre flater i butikkene.

Produktene kan benytte standard rekvisita fra ulike leverandører, så man også er sikret rekvisita til beste markedspris både nå og i fremtiden. Den mest profesjonelle hygienestasjonen kan ha kanne med opptil 10 liter væske for opptil 40.000 doser.

Dette er viktig fordi kjøpesentre og butikker ikke kan ha personale som hele dagen skal etterfylle med rekvisita.

– Silmar har stor tiltro til at vi med flere leverandører og produkter i flere prisklasser kan skape et stabilt og fremtidig marked for denne typen produkter, sier Ingar Paul Taxt, daglig leder i Silmar AS.

Wipebox er en vegghengt boks for antibakterielle servietter med avfallskasse.
Wipebox er en vegghengt boks for antibakterielle servietter med avfallskasse.