Kommunikasjon i harde koronatider
Turbo Kommunikasjon gir råd om kommunikasjon i disse tider som er sterkt preget av viruspandemien.
Av Lena Simone Jensen og Martine Larsen Rygh i Turbo Kommunikasjon
Det er en underlig tid vi er inne i. Dette med å leve under en pandemi er nytt for oss alle siden ingen av oss opplevde Spanskesyken. Likevel er det ikke første gang vi ser nedgangstider, og er det noe vi har lært fra tidligere – annet enn å bruke bakepapiret på begge sider – så er det at vi ikke må slutte å kommunisere med målgruppen vår. Når vi kommer ut på den andre siden av denne lock-downen, så er det viktig at vi gjør det i medvind, og ikke må bygge opp alt fra bunn.
Så hvordan kommuniserer vi i disse koronatider? Kort fortalt: vi holder hodet kaldt, hjertet varmt og som alltid, vi deler godt, relevant og engasjerende innhold.
Ikke stopp opp!
Det enkleste å kutte er markedsføringsbudsjettet, derfor er det ofte det første som ryker i nedgangstider. Vi permitterer markedsførerne og kutter budsjettene deres. Men vi i Turbo Kommunikasjon spør oss, er det egentlig det lureste akkurat nå? Folk er enda mer på mobilene sine enn før, på jakt etter nyhetsoppdateringer, adspredelser og digital kontakt med familie og venner man ikke får klemme IRL. Samtidig har mange bedrifter slått av annonsene sine både for å spare penger, men også av redsel for å si noe dumt eller være pushy i krisetider. Det er lenge siden vi har opplevd at annonser blir godkjent så fort som de blir på Facebook akkurat nå, og de av kundene våre som velger å bruke tid og penger på å løfte frem budskapene sine, får mye igjen.
Men hva kan jeg si?
La oss starte med hva du ikke kan si: Du skal ikke skremme folk for så å pushe et produkt på dem. Ikke vær en kynisk opportunist. Men det betyr jo ikke at du ikke kan ha litt næringsvett. Har du et produkt som folk trenger akkurat nå, så er det jo helt greit å fortelle flest mulig om det. Selger du såpe og tilbyr hjemlevering, så for all del – si fra! Tilbyr du online psykologitjenester og vet at mange begynner å kjenne på angst og ensomhet, så virkelig – fortell at du finnes. Har du en super digital tjeneste som vil hjelpe folk å effektivisere hjemmejobbingen, så ville det vært dumt å ikke nevne det nå!
Når du jobber med kommunikasjon så skal du alltid tenke fra mottagers ståsted. Hva er det som er interessant for h*n? «What’s in it for me?» som det så fint heter. Hva ved den jeg er og det jeg tilbyr er det som er interessant for mottager? Si det – på en ålreit måte. Og så, nesten enda viktigere, åpne opp for dialog. Vi snakker ikke til folk; vi snakker med folk. Og nå, mer enn noen gang, har folk tid til å snakke med deg. Så pass på å invitere til en prat og være tilgjengelig for det!
Som alltid bør du være bevisst på hva du sier. Hold hodet kaldt og hjertet varmt. Vekt dine ord. La gjerne en annen lese gjennom det du har skrevet. Legg det bort. Plukk det frem. Høres det fortsatt ålreit ut? For det er det vi alltid skal trakte etter – å være ålreite mennesker. Samtidig så bør du ikke gå for mange runder. Det er viktig å være litt rask på avtrekkeren. Ting er i vanvittig rask endring, og det er viktig å være relevant og aktuell. Så prøv å finne en balanse mellom å «tenke» og «handle».
Så hvor vil vi med dette? Jo, vi håper at du ikke vil kutte ut all kommunikasjonen din, bare tilpasse den den nye situasjonen vi befinner oss i. Og egentlig så er det jo ikke så annerledes å kommunisere nå enn for noen uker siden. De samme spillereglene gjelder: Skap god, relevant og engasjerende kommunikasjon og vær et ålreite menneske. Så enkelt.
Turbo Kommunikasjon er et kommunikasjonsbyrå med lang erfaring innen kommunikasjon generelt og sosiale medier spesielt.