MENY vil støtte lokalmatprodusenter
Koronakrisen rammer lokalmatleverandører, og MENY har satt ned prisene på over 3000 lokalmatprodukter I tillegg gir de ti prosent av omsetningen tilbake til produsentene.
- Norske lokalmatprodusenter er viktige for lokale arbeidsplasser, matkultur og innovasjon i dagligvarebransjen. Lokalmattilbudet har aldri vært større. Nå må vi gjøre alt vi kan for å sikre at de kommer seg gjennom koronakrisen, sier MENY-sjef Vegard Kjuus,
Omsetningen mer enn halvert
En fryktet konsekvens er at små og mellomstore lokalmatprodusenter med store faste kostnader og begrenset likviditet avvikles. Og at mange av disse gründerne verken vil ha økonomi eller energi til å starte opp igjen. Da får vi et fattigere mat-Norge, mener MENY.
- Vi har snakket med mer enn 50 av våre lokalmatprodusenter. For mange er det alt krise med omsetningsfall på opptil 60-70 prosent. Hoteller, restauranter og turistattraksjoner er stengt, og ingen kommer på gårdsbesøk, sier Kjuus.
Fortviler
Spekematprodusent Kristoffer Evang hos ASK Gård er en av dem som fortviler:
- Vi har over natten mistet 60 prosent av omsetningen.
Olav Lie-Nilsen ved Thorbjørnrud Ysteri supplerer:
- Jeg kjenner godt hvordan det er å være bonde og hotelldriver om dagen. Omsetningen, også fordi Horeca-kundene er stengt, har gått ned 40 prosent. Det er godt å se at MENY og dagligvare kjører på for fullt.
Dagligvarebransjen står til vanlig for i underkant av 50 prosent av salget, men er nå tilnærmet eneste kanal for lokalmatleverandørene.
- Vi ser at mange er opptatt av basisvarer, som vi har nok av. Nå oppfordrer vi alle til dugnadsånd ved å legge lokalmat i handlekurven. Vi har reist Norge rundt og vet hvilken lidenskap, håndverksinnsats og yrkesstolthet som ligger bak hvert produkt, sier Kjuus.
Bidrar med salg og likviditet
MENY har nå satt ned prisene på over 3 000 lokalmatprodukter. I tillegg gir kjeden 10 prosent av lokalmatomsetningen de to neste ukene tilbake til produsentene. På den måten håper MENY å bidra.
- Lokalmatprodusentene får samme pris for sine produkter selv om vi nå har satt ned prisene mot forbruker. Det skulle bare mangle. Disse produsentene er en viktig grunn til at vi har stort utvalg. Mer enn 10 prosent av alle produkter i MENY, kommer fra en lokalmatleverandør, sier Kjuus.
MENY har på få år tredoblet omsetningen, og forventer å selge lokalmat for over en milliard i 2020.
- Vi samarbeider med 450 lokalmatprodusenter. Noen leverer til et fåtalls butikker, andre har vokst seg store og er i alle våre 184 butikker. Alle har til felles at de tar utgangspunkt i lokale forutsetninger og råvarer for å utvikle unike produkter. Og mange sitter i førersetet når det gjelder bærekraftig matproduksjon, sier Kjuus.
Nå handler det mest om arbeidsplasser. Lokalmatprodusenter er spredt over hele landet og hadde i 2019 gjennom dagligvare, Bondens marked, gårdsutsalg og Reko-ringene en samlet omsetning på ca. 5 milliarder kroner.
- De representerer viktig aktivitet lokalt og mange har vekstambisjoner som vil gi nye arbeidsplasser. Med koronakrisen ser vi enda tydeligere hvor viktig det er å ha egen matproduksjon. Mat er mer enn smaksopplevelser. Det er næringsutvikling, kulturbygging og bærekraftig foredling av råvarer, sier Kjuus.