Nettsalg av kofferter og bager har falt med 54% i koronaåret, melder Prisjakt. Ill.foto.

Vinnerne og taperne blant norske nettbutikker i koronaåret

Pandemien har vært nådeløs mot varegrupper som barnevogner, kofferter/bager, klokker, musikkinstrumenter og innendørs sportssko. Øverst blant vinnerne, med størst økning i siden 12. mars i fjor, finner vi kondomer, sex-leketøy, munnbind, håndsprit og utstyr til hjemmetrening.

– Pandemien, og myndighetenes restriksjoner og forbud, har satt et klart fotavtrykk i hva nordmenn har handlet på nettet, og på hvilke tidspunkter de handlet i perioden som er gått siden landet stengte ned. Vi ser er tydelig sammenheng mellom graden av restriksjoner og når de ble iverksatt, og økningen i trafikk til nettbutikkene. Unntakstilstanden har tydelig påvirket hva slags varer som folk har handlet, sier daglig leder i sammenligningstjenesten Prisjakt, Are Vittersø i en pressemelding.

Are Vittersø er daglig leder i Prisjakt.

Eksploderte på nett

Vinnere

Munnbind (+1313%)

Håndsprit (1170%)

Kondomer (+952%)

Wekameraer (+923%)

Sexleketøy (+825%)

Kettlebells (+592%)

Håndvekter/manualer (+644%)

Ladestasjoner (+825%)

Monitorer (+111%)

Skøyter (+418%)

Han har analysert statistikk fra søkemotoren i året som nå er tilbakelagt siden 12. mars i fjor. Oversikten baserer seg på trafikk fra pris- og søketjenestens over 1.200 norske nettbutikker.

– Nordmenns netthandel eksploderte nøyaktig én uke etter nedstengningen for ett år siden. Etter det har kurven flatet ut, eller skutt i været, i takt med myndighetenes oppmykninger eller innstramninger. Hjemmekontor, fravær av sosiale sammenkomster, nedstengning av idrett og treningstilbud - samt en god, lang høst og en super vinter for utendørsaktiviteter - har vært med på å skape nye produktvinnere og tapere når nordmenn har handlet på nett under pandemien, sier Vittersø.

Taperne

Han illustrerer med at sterkt dalende interesse for kjøp av kofferter, bager og reisevesker henger sammen med endret bevegelsesmønster og reiserestriksjoner, mens sviktende kjøpsinteresse for fotballsko og innendørs sportssko relateres til nedstengte treningstilbud for små og store. Nedgang i kjøp av barnevogner mener han henger sammen med begrensede muligheter til å teste dem i fysisk butikk, mens sviktende interesse for å kjøpe musikkinstrumenter på nett kan handle om færre sosiale møteplasser.

Tapere

Kofferter/bager (-54%)

Elektriske gitarer (-26%)

Innendørs treningssko (-50%)

Fotballsko (-51%)

Leppestift (-24%)

Barnevogner (-39%)

Fritidssko (-39%)

El-scootere (-20%)

Klokker (-16%)

Håndvesker/skulderbager (-28%)

– Et illustrerende eksempel på restriksjoner og endret kjøpsmønster, er parfyme og kosmetikk, som har stor oppgang som hovedkategori (skjønnhet og helse, + 47%). Salget av parfyme og maskara på nett har økt med 50 prosent, som jeg hovedsakelig tror skyldes bortfall av taxfree-salg, og delvis stengte butikker. Mens leppestift, som damene ofte er avhengige av å teste i fysisk butikk for å finne rett farge og glans, har opplevd en nedgang på 24 prosent, forklarer Vittersø.

– Bruk av munnbind og mindre sosial aktivitet kan også ha dempet behovet for leppestift, legger han til.

Vinnerne

Mer tid hjemme har ført til en eksplosiv interesse for å kjøpe kondomer, sex-leketøy, webkameraer og diverse utstyr til hjemmekontor. Interessen for hjemmetrening har også inntatt nye høyder, mens produkter med aller største salgsfremgang er munnbind og håndsprit. Også utstyr til friluftsliv (telt, soveposer etc.) og skiutstyr og skøyter er blant pandemiens vinnere.

Mindre lojale kunder

– Spørsmålet mange stiller, når samfunnet snart åpner opp igjen, er hvilke handlevaner som har sementert seg, og hvilke vaner og preferanser som kommer tilbake. Uansett vil koronaåret stå tilbake som gjennombruddet for norsk netthandel. Fremover kommer kundene til å være mindre lojale og enda mer prisbevisste, fordi tilgjengeligheten for sammenlikning er stor på nettet, og fordi sømløs og gratis levering sikrer gode kjøpsopplevelser. For mange fremstår netthandel nå som et tryggere alternativ enn å handle i fysisk butikk, sier Are Vittersø.

(P.S. Prisjakts statistikk måler kjøpsinteresse, og baserer seg på antall klikk fra søketjenesten og rett inn i nettbutikkene).

Powered by Labrador CMS