Senterleder: Kundene blir stadig flinkere
Senterleder Dag Einar Solberg på Oasen Storsenter utenfor Haugesund skryter av kundene som besøker senteret. De blir stadig dyktigere til å ta smittevernhensyn.
Solberg skryter av kundene på kjøpesenteret i et intervju på lokalradioen Radio 102.
Senterlederen opplyser at han har vært på jobb i alle ukene med smittevern og begrensninger. Han merker at kundene har blitt stadig flinkere til å være oppmerksomme med å holde avstand og gir vennlig beskjed dersom noen glemmer seg bort.
Han gleder seg over at flere butikker og kafeer åpner. Før og etter påske har situasjonen ved storsenteret begynt å normalisere seg.
På det meste har over halvparten av et sekstitall butikker vært stengt. Med åpningene forrige uke er det blitt et førtitall åpne butikker og kafeer. Når frisørene åpner 27. april, vil det bli over 50 åpne butikker. Solberg ser for seg et stort sprang tilbake mot normalen i løpet av disse ukene.
Gode signaler
På spørsmål om hva butikkinnehaverne mener om situasjonen, svarer Solberg at de føler at de nå får gode signaler. De føler at koronaen er kommet under rimelig god kontroll. Men så har de har også fått hjelpemidler som ser ut til å virke mot smittespredning. De er naturligvis spente på responsen, for ved å åpne pådrar de seg jo kostnader ved personale og strøm.
– Klarer de å få dette til å gå rundt? Men skal samfunnet begynne å fungere igjen, må de kaste seg utpå, sier de.
På spørsmål om kundestrømmen etter påske, svarer Solberg at den selvsagt er på et helt annet nivå enn før viruset. Det kommer flere kunder nå enn straks etter at krisen rammet, og kundene er blitt flinkere til å spre seg utover dagen.
– Oasen er et senter med store arealer med mange inn- og utganger som gjør det tilsvarende lettere å spre seg. Det kommer flere for å kikke litt, enn før påske da de satte kursen mot den butikken de skulle besøke, sier Solberg.
Følger smittevernreglene
Kundene følger jevnt over gjeldende smittevernregler som å holde avstand og benytte seg av Antibac ved alle innganger og på toalettene. De få som ikke gjør det, får påminnelser enten av andre kunder eller av butikkmedarbeidere. Butikkene er flinke til å desinfisere overflater og berøringspunkter, bruke folio på gulvene, og de har plakater.
Erfaringen generelt er at det går an å leve mer normalt ved å følge de smittevernreglene som helsemyndighetene har besluttet, fremholder Solberg i intervjuet med Radio 102.