Are Vittersøe i Prisjakt mener at nordmenn vil vri mer av handlingen sin til nett etter pandemien.
Are Vittersøe i Prisjakt mener at nordmenn vil vri mer av handlingen sin til nett etter pandemien.

Etter korona: Nordmenn vil handle mer på nett og mindre i butikker

Mange nordmenn vinker nå farvel til å gå i butikker etter korona-krisen, og går heller på nett når de handler, melder Prisjakt.

Publisert

En fersk undersøkelse fra Prisjakt om nordmenns handlevaner under og etter vårens nedstengning av Norge, er dårlig nytt for flere allerede hardt pressede bransjer og butikker.

Spørsmål fra meningsmålingen

Hva er grunnen til at du vil handle mer i nettbutikker og mindre i fysiske butikker?

  • Spare tid (54%)
  • Bedre utvalg (51%)
  • Bedre/lavere priser (43%)
  • Smittevernhensyn (29%)
  • Annet (10%)

-Norske netthandlere er blant koronakrisens vinnere. Hver åttende nordmann har fått et mer positivt inntrykk av netthandel etter koronakrisen, mens 38 prosent av oss i denne perioden har handlet varer i nettbutikker som de normalt ville kjøpt i fysiske butikker, forteller daglig leder Are Vittersø i Prisjakt.no.

Den ferske befolkningsundersøkelsen, som Opinion har gjennomført for den internasjonale pris- og produktsammenligningstjenesten, viser at noen bransjer mer enn andre har grunn til å frykte ettervirkningene av pandemien.

- Kles- og skobutikker, parfymerier og velværebutikker, samt butikker for sportsutstyr og friluftsliv er trolig de som kommer til å merke pandemiens ettervirkninger hardest. Dette er varekategoriene som flest oppgir at de har handlet på nett under nedstengningsperioden, og som flest sier de vil fortsette å handle på nett i tiden som kommer, sier Are Vittersø.

-Stadig flere nettbutikker tilbyr gratis frakt, og varene kommer nå hjem på døren eller til en nærbutikk eller hentepunkt mye raskere enn før. Nesten halvparten oppgir en enklere prosess som hovedgrunn til sitt mer positive syn på netthandel, mens hele 40 prosent svarer at det gikk raskere å få varene enn forventet. Nettbutikkene har brukt krisen til å feste et enda strammere grep rundt den fysiske detaljhandelen. forteller Are Vittersø.

Bare tre prosent svarer at de har fått et mer negativt syn på netthandel under krisen, og oppgir kompleksitet i prosessen som hovedgrunn. Åtte av 10 svarer at deres syn er uforandret.

-Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, sier Are Vittersø.