Koronaundersøkelse: Disse vanene vil nordmenn endre
I tiden fremover vil nordmenn handle enda mer i nettbutikker, planlegge innkjøpene bedre, vaske hendene hyppigere og oppsøke færre store folkemengder.
Koronakrisen fører til flere, varige atferdsendringer hos befolkningen, viser ny undersøkelse. Annenhver nordmann oppgir at de har savnet å gå i butikken i perioden med strenge, nasjonale smitteverntiltak, mens 18 prosent har unnet seg et produkt som var dyrere enn de normalt ville ha gjort, i følge undersøkelsen.
Meningsmålingen «Handleadferd post corona», som Opinion har gjennomført for pris- og produktsammenligningstjenesten Prisjakt.no, viser at nær 40 prosent av befolkningen i perioden etter at Norge stengte 12. mars, har foretatt kjøp i nettbutikker som man normalt ville gjort i fysiske butikker.
Savner butikken
– Korona ser ut til å skape en rekke varige adferdsendringer innenfor handel og fritid. Nesten halvparten av de som har handlet mer i nettbutikker i mars, april og mai, sier at de vil fortsette med det i fremtiden. Tidsbesparelse og bedre priser og utvalg på nettet oppgis som de viktigste grunnene til at de vil handle mer på nett, hver tredje nordmann faktisk oppgir smittevernhensyn som grunn for at de kommer til å gå mindre i fysiske butikker når samfunnet åpnes opp, forteller daglig leder Are Vittersø hos Prisjakt.no.
– Likevel er det helt tydelig at Ola og Kari har savnet det å vandre rundt i butikker. Halvparten av oss (48%) – kvinner i litt større grad enn menn – sier de ha savnet det å ta og føle på varene, besøke flere butikker samtidig, eller rett og slett treffe folk, sier Vittersø.
Hyppig håndvask, færre folkemengder
I undersøkelsen blir befolkningen også spurt om hvilke vaner de tror de vil fortsette med når samfunnet åpnes opp, og etter hvert vender tilbake til normalen: Hele 72 prosent svarer hyppig håndvask, mens hver tredje nordmann vil oppsøke færre store folkemengder i fremtiden, eller delta på flere digitale møter og arrangementer og planlegge innkjøpene bedre. Hver fjerde nordmann tror de vil drive mer fysiske aktivitet, sitte mer på hjemmekontor og reise mindre i jobbsammenheng.
Varegrupper i risikosonen
– Konturene av kraftige forandringer i nordmenns vaner blir enda tydeligere gjennom denne undersøkelsen. Når tre av ti i befolkningen sier de vil endre handleatferden permanent, og i enda større grad bruke nettet til innkjøp, er det et stort varsko til deler av en allerede hardt presset handelsnæring for fysiske butikker. Det er spesielt varekategoriene klær/sko, sminke/helse/velvære og utstyr til sport/friluftsliv som er folk kommer til å handle mer av på nettet, etterfulgt av kategoriene hus/hage, lyd/bilde, utstyr til hjemmekontor og dagligvarer, sier Vittersø.