Hverdagen ble etter 12. mars annerledes på Strømmen Storsenter, både for butikker og kunder.

Slik er den nye hverdagen for kunder og butikker på Strømmen Storsenter

På Strømmen Storsenter har både butikkene og kundene tilpasset seg sommeren som preges av smittevern og staycation.

Tekst og foto: Strømmen Storsenter

Ønsker du å ha det samme gode utvalget i tiden fremover, er det viktigere enn noen gang å handle lokalt. Det har flere kunder på Strømmen Storsenter fått øynene opp for – og butikkene har tatt grep for å sikre en tryggere handel.

Da Norge «stengte» torsdag 12. mars, endret hverdagen seg dramatisk for befolkningen. Det medførte også at flere av storsenterets butikker stengte – for å bidra i arbeidet med å forebygge smitte.

Nå, tre måneder senere, har alle butikker på Strømmen Storsenter åpnet igjen – til glede for både kunder og ansatte, med synlige smittevernstiltak som setter sitt preg på senteret. Service og utvalg er uendret etter koronapandemien og butikkene ser igjen lysere på fremtiden.

Det betyr også at de tar smittevern på alvor, for å kunne beskytte kunder og egne ansatte. Antibac er utplassert ved butikkinngangene og ved betalingspunkt, plakater gir gode smittevernsråd, noen har køsystem og gulvoppmerking og flere ønsker et begrenset antall kunder i butikk samtidig.

En øyeåpner for kundene

For nå er den lokale handelen viktigere enn noen gang – for at utvalget skal bestå også i morgen. Det har flere butikkansatte fått kjenne på kroppen, blant annet nisjebutikken Ny & Ne:

– Vi stengte butikken noen dager i mars og hadde reduserte åpningstider etter det. Det betydde fall i omsetning og et stort varelager i butikk, forteller Guro og Birgit, som i ettertid opplever en enorm støtte fra kundene sine.

Guro og Birgit i nisjebutikken Ny & Ne merker at kunder er blitt mer opptatt av å handle lokalt.

– Vi opplever at kundene nå er mye mer bevisst på hvor de legger igjen pengene sine, og at de virkelig har fått øynene opp for at lokale nisjebutikker kan være tapt i fremtiden hvis de ikke bruker oss i dag. De er opptatt av at alle senterets butikker skal gå rundt. Det føles som en positiv konsekvens av koronaen.

Det betyr mye når hyllene fortsatt er fulle av vårvarer, sommervarene har kommet, salget er i gang og høstens nyheter allerede er på vei inn i butikken.

Opprettholder personlig service

Damene hos Auds Undertøysalong var også klar for våren og besøk i forbindelse med utenlandsferier, da koronapandemien inntraff. Også de opplevde en periode med dramatisk nedgang i omsetning:

– Når noe som dette skjer, er det naturlig at undertøy og badetøy ikke står først i hodene på folk, sier daglig leder, Elisabet, som forteller om tøffe måneder med permitteringer og reduserte åpningstider. Da har det vært positivt at varmen den siste tiden har bidratt til økt trafikk i de koselige lokalene i andre etasje.

Maks antall kunder i butikken og opprettholdelse av avstandsreglene er blant tiltakene Auds Undertøysalong har iverksatt. Og nå flyr badetøy ut av butikken.

– Nå flyr badetøyet ut av butikken! Vi har mye fint som også passer for staycation – for ikke å snakke om Romerikes største utvalg av BH-er, forteller Elisabet, som nå sjonglerer god service med nøye smittevernstiltak.

– Vi ønsker jo blant annet å kunne gi kundene hjelpen de trenger i prøverommet, samtidig som vi holder avstand. Med andre ord går det med noen liter antibac! Vi har i tillegg et enda større fokus på renhold, og har satt begrensninger på antall kunder som kan være i butikken samtidig for å opprettholde avstandsreglene, forteller hun.

Utvidet servicefunksjoner

Sportsbutikkene har heller ikke vært upåvirket av koronasituasjonen, men har samtidig merket en fordelaktig endring i folks behov og aktivitetsnivå, kan Norrøna fortelle:

– Det var tunge uker også for oss da Norge stengte ned, men vi merket fort at trykket økte igjen når naturen ble et av få steder hvor folk fikk ferdes fritt. Utover våren innså også flere at vi må tilbringe sommerferien i Norge og vi så at behovet for en aktiv ferie meldte seg, forteller Berit hos Norrøna.

Summen av dette bidro til å øke etterspørselen av turbekledning, noe som har betydd mye for både butikken og de ansatte.

– Vi som jobber her har vært veldig takknemlige for dette og ydmyke over at vi har hatt mulighet til å holde butikken åpen hele veien. Samtidig er vi så glade for at flere og flere nordmenn kommer seg ut i naturen! Det er ikke alle som besøker oss som har mye erfaring med å være på tur. Da har det vært ekstra givende å bidra med tips, gode råd og vink til disse, slik at de har et best mulige utgangspunkt for å utforske den norske naturen – enten det er høyt eller lavt, uttrykker Berit.

Norrøna satte umiddelbart inn tiltak.

Da Norrøna valgte å holde butikken åpen i den vanskelige nedstengingsperioden, brukte de tiden godt – og igangsatte servicetiltak for kunder som fortsatt ønsket å handle – også uten å besøke senteret.

– Vi satte umiddelbart inn nødvendige hygienetiltak, som jevnlig desinfisering, tilgang på antibac og hyppig renhold av prøverom. Samtidig jobbet vi med problemfri betaling med Vipps, hjemsending av varer med Bring, gratis hjemkjøring til kunder i nærområdet og en personlig shopper-mulighet i vår butikk, noe vi fortsatt tilbyr.

Flere av servicefunksjonene videreføres utover sommeren og høsten, og Berit er realistisk, men positiv når vi spør om høsten.

– Håpet må være at folk fortsatt kommer seg ut i naturen og at vi får en aktiv høst. Vi er klare for kunder både i sommer og i høst, blant annet med lansering av høst- og vinterkolleksjonen vår i månedsskiftet juli/august!

Tror på kundene

At flere tilbringer ferie og fritid i Norge betyr også en god sommer på Strømmen Storsenter – med muligheter for å få handlet alt man trenger i senterets mange butikker, enten det er møbler til hjemmet, turutstyr, sommerklær eller leker til barna.

For leker har Norges største Ringo-butikk stor tro på denne ferien og har derfor satset stort på bassenger, trampoliner og uteleker. De håper å sikre et bredt utvalg gjennom sommeren.

Foreldres ønske om å redusere barnas skjermtid under staycation, gir meromsetning for Ringo.

– Vi ser at flere har forsøkt å begrense skjermperioden for barn i denne vanskelige tiden og heller ser gleden av fysisk aktivitet og lek. Det håper vi både små og store kan få mer glede av denne sommerferien, forteller Magnus hos Ringo, som sporenstreks startet med hjemkjøring av varer og klikk og hent-bestilling for kundene da koronakrisen oppstod.

Ny & Ne håper situasjonen har bidratt til at kundene fortsatt velger å handle lokalt.

– Vi ser positivt på fremtiden og opplever et enormt engasjement både hos kunder og kollegaer på Strømmen Storsenter. Vi tror vi skal komme oss gjennom dette med hodet over vann, og gleder oss enormt til å møte kundene våre utover sommeren, avslutter Birgit og Guro hos Ny & Ne.

Powered by Labrador CMS