ColliCare fokuserer på hele forsyningskjeden, hele veien fra produsent til konsument. Alle fotos: ColliCare

Finner smartere logistikkløsninger

ColliCare har mange butikkjeder på kundelista. De har utviklet smartere løsninger for logistikken, og fortsatt er det en del å hente. Mer effektiv internlogistikk på kjøpesenter testes nå ut på Strømmen.

Publisert

ColliCare fokuserer på hele forsyningskjeden, hele veien fra produsent til konsument. Slik har det vært helt siden selskapet ble etablert for ti år siden.

– Vi jobber hele tiden med forbedringer. Vi ønsker å bistå våre kunder til økt konkurransekraft, sier Knut Sollund, CEO og medgründer i ColliCare, til Retailmagasinet.

Målsettingen er å øke kundenes konkurranseevne og redusere deres logistikk-kostnader. Det skal skje gjennom innovative og integrerte logistikktjenester og høy kvalitet og fleksibilitet. Blant ColliCares retailkunder er kjeder som Jernia, Gresvig, Møbelringen, Skeidar, Eurosko, Kid Interiør, Nille, Jula, Barnas Hus og Felleskjøpet.

ColliCare har lager for kunder i Norge (Moss), Sverige, Litauen og Kina. I tillegg kommer et stort distribusjonssenter på Berger nord for Oslo. De kjører varer over hele landet med egen flåte av lastebiler.

På bare ti år har de gått fra 0 til én milliard i årlig omsetning.

Kundenes representant i Asla

Asia og Europa er ColliCares arenaer, og de ønsker å ha rollen som kundenes forlengede arm i Asia. De følger opp leverandørene (vendor management) og foretar kvalitetskontroller. Leverandørene gis eksempelvis en score og merker at de blir fulgt opp. ColliCare lager også grunnlaget for beregning av såkalte 'penalties' som skal betales hvis produsentene leverer for sent. Dette er ikke uvanlig, og kan utgjøre betydelige beløp i forhold til hva kjedene betaler for varene. De er lykkelige for at ColliCare gjør denne jobben for dem.

– Ja, dette er en verdsatt tjeneste. Det er snakk om penger rett i kassa for dem, bekrefter Sollund.

Det ligger en hel del IT-utvikling bak value added-tjenester, og Sollund har ni kollegaer på hovedkontoret i Moss som utelukkende driver med slik utvikling.

Pionérer på crossdocking

I 2008, året etter etableringen, åpnet ColliCare Kina-kontor, og retailkundenes behov var direkte utløsende.

– Vi så hvordan Wal-Mart og IKEA gjorde det i Kina, forteller Knut Sollund.

De konsoliderte varene og pakket sammen varer direkte til butikk i mottakerlandet, og på den måten unngår man at varene må innom kjedenes sentrallager. Dette kalles crossdocking, noe som i 2008 var nokså nytt i Skandinavia. En del av logistikktjenestene flyttes bakover i kjeden.

De som har mest å tjene på slik løsning er kjeder som har store variasjoner i lager og kampanjer. De slipper derfor å måtte hente inn ekstra mannskap og mer lagerplass når det er høysesong.

Crossdocking innebærer at varer pakkes sammen i avsenderlandet og sendes direkte til butikk i mottakerlandet. På den måten unngår man at varene må innom kjedenes sentrallager.

Europris var pioner, og siden kom flere andre kjeder etter.

– Crossdocking er som skreddersydd for retail, understreker Sollund.

Det er kostnadseffektiv sjøtransport av containere som er grunnlaget for gevinstene som crossdocking kan gi. Selskaper lister opp følgende fordeler som cross docking kan gi:

- Mindre svingninger på lokale lagre

- Reduksjon av faste kostnader, areal, utstyr og personale.

- 10-15 prosent reduksjon i logistikk-kostnader

- 25-40 prosent reduksjon i distribusjonskostnadene innenlands

- Redusert lager og kapitalbinding

- Direktekommunikasjon med leverandørene

- Kvalitetskontroll før forsendelse

Lanserer InStore på kjøpesenter

Knut Sollund peker på at Norge er eneste land i Europa hvor vareleveringer til butikker og kjøpesentre stort sett skjer på dagtid, mens kundene er der. Derfor har ColliCare nå lansert tjenesten InStore, og Strømmen Storsenter er første kjøpesenter-kunde med sentralisert varemottak. Siden april forestår ColliCare all distribusjon fra varemottaket og ut til alle butikkene på senteret.

– Vårt utgangspunkt var ikke senterlogistikken, men logistikken til kjedene som vi har som kunder. Det ene tok det andre, og det endte med sentralisert varemottak, forklarer Sollund.

Noen kjeder hadde konstatert at en betydelig del av logistikk-kostnadene var internlogistikken inne på kjøpesentrene.

I neste omgang har ColliCare planer om også å tilby en felles click&collect-tjeneste på senteret.

Noe skreddersøm

Gresvig har lenge vært kunde av ColliCare. De hadde lenge mange små, butikker i kjeden, men så etablerte de G-Max som svar på XXL, og da endret logistikken seg. ColliCare laget et opplegg på Gresvigs sentrallager i Askim, en løsning som fortsatt benyttes.

– Skreddersøm?

– Noen elementer er like for alle våre kunder, for vareflyten er stort sett nokså lik. Men de fleste kjeder ønsker likevel noen tilpasninger for seg, svarer Sollund.

Alle kjeder ønsker seg nå sanntidsinformasjon om hvor varene befinner seg. For eksempel ved planlegging av kampanjer. I særdeleshet gjelder det kjeder som er kampanje- eller sesongstyrt. Sykler på våren er ett eksempel.

– Bruk kvelden og natta!

Knut Sollund ser en utvikling der varer i større grad blir levert på kvelds- og nattetid når det ikke er kunder i veien, og som på sin side ikke blir forstyrret av lastebiler og jekketraller.

– Det er en helt naturlig utvikling også med tanke på trafikk og miljø, sier ColliCare-sjefen.

Det er heller ikke smart om lastebiler skal stange sammen med personbiler i rushtiden om morgenen og på ettermiddagen.

CEO Knut Sollund i ColliCare mener at det fortsatt er logstikk-gevinster å hente for norsk retail.

I bransjer som VVS, elektro og bilverksteder er det blitt vanlig å få varer levert morgenen neste dag bare de er bestilt før kl 16. Tilsvarende vil ColliCare tilby for retail, så langt nord som til Mo i Rana.

Da er det selvsagt en forutsetning at kjedene har systemer for å motta varer på kveld og natt. En løsning kan være at transportør får nøkler til en del av lageret. Sollund mener at retail har ligget etter på dette punktet, men at det vil endre seg framover.

– Det er fortsatt mye å hente på å jobbe smartere, fastslår han.

Knut Sollund fraråder kunder til å shoppe her og der på fliker av forsyningskjeden og forholde seg til mange aktører for å oppnå smågevinster enkelte steder:

– Det er helheten og totalkostnaden som teller. Hele veien fra produsent til sluttkunde!

Fakta om ColliCare

Omsetning 2016: 965 mill. NOK

Etablert i 2007

Fra 0 til én milliard i omsetning på bare ti år.

250 ansatte

350 sjåfører

10 lagerterminaler

Virksomhet Norge, Sverige, Danmark, Nederland, Litauen, Tyskland, Italia, Tyrkia, Kina (Shanghai, Xiamen, Shenzhen) og India (New Delhi).

Varene fra Asia til Norge går via Rotterdam.

Egen ukentlig containerlinje Rotterdam-Oslo-Moss (Viasea Shipping).

Planlegger ukentlig godstog mellom Parma i Italia og Halden i løpet av året.

Har som mål å få mer gods fra vei over på jernbane og sjø.

Powered by Labrador CMS