Joachim Schwartzbach er daglig leder for Wolt Market i Norge og Sverige.Wolt Market
"Er mulig å tjene penger på hjemlevering av dagligvarer" – effektiv drift er nøkkelen
Skeptikere mener at det ikke er mulig å tjene penger på hjemlevering av dagligvarer i Norge med vår spredte bosetting, høye tetthet av fysiske butikker og høyt kostnadsnivå. Wolt Market ønsker mer transparens om innkjøpspriser, men mener at de har lønnsomhet innen rekkevidde.
Wolt Market etablerte seg i Norge i 2022 og ble den fjerde
aktøren som leverer dagligvarer hjem til kunden her til lands. De tre andre er
Oda, Meny og Foodora Market.
Wolt Market er søsterselskap til plattformselskapet Wolt som
har bud for hjemleving i et stadig økende antall norske byer, også småbyer.
Etter åpning i Bergen i oktober er Wolt Market oppe i fire virtuelle
butikker i Norge.
– Wolt Market skal vokse også i 2025, både organisk og med
flere lokasjoner, fastslår Joachim Schwartzbach som er daglig leder for Wolt
Market i Norge og Sverige.
En viss befolkningstetthet må til, og derfor vil Wolt Market
ikke få like mange lokasjoner som søsterselskapet Wolt. Matlevering blir det
trolig bare i byer med en viss befolkningstetthet.
Innførte ekspresslevering
– Oda og Meny gikk foran og har vennet markedet til
hjemlevering av dagligvarer i Norge, forteller Schwartzbach.
Deretter kom Foodora med sitt Foodora Market før Wolt gjorde
det samme. Kavall prøvde seg i et snaut år før de la ned i Norge i fjor.
Wolt Market-sjefen peker på en vesentlig forskjell på dem
selv og Oda og Meny:
– Det er stor forskjell på å bestille 1-2 dager før og få et
leveringsvindu hvor man må være hjemme og å få varene hjem 30-40 minutter etter
at man har bestilt i appen.
– Mer transparens vil hjelpe
Markedsleder Oda slet i mange år med å ha klart høyere innkjøpspriser enn de tre store dagligvarekjedene, noe som bidro til underskuddene på flere hundre millioner kroner.
Selv om Oda varslet at differansene er blitt mindre, er innkjøpspriser fortsatt en utfordring for nykommerne.
– Det er ingen hemmelighet at våre innkjøpspriser også er høyere, og at det er en utfordring for oss, bekrefter Joachim Schwartzbach.
Som daglig leder også for Wolt Market i Sverige ser han at differansen i innkjøpsprisene der er klart lavere mellom de største og mindre aktørene.
Han mener at det er frustrerende at det er lite transparens om innkjøpspriser i Norge.
– Men det går den rette veien, for vi har kommet opp på gode volumer pr butikk. Og vi har godt samarbeid med våre partnere på levering.
Regjeringen holder på med sin tipunktsplan. Det er fortsatt åpent i hvilken grad myndighetene vil blande seg inn i relasjonen mellom butikker, grossister og leverandører.
Wolt Market har Asko som hovedgrossist, samt noen mindre. Mellom de fire virtuelle butikkene i Oslo, Bergen og Trondheim er 80% av sortimentet likt.
Schwartzbach mener det er helt fair med grossist-påslag, men ikke at påslaget varierer i så stor grad.
– Vi er i en bransje som drives av volum, og distribusjonen kontrolleres av de store kjedegrupperingene NorgesGruppen, Reitan og Coop. Oda. Foodora og vi er utfordrerne, men til sammen utgjør vi fortsatt en svært liten andel av det totale dagligvaremarkedet, påpeker han.
Han mener at forholdene ikke ligger til rette for sterkere konkurranse i dagligvarebransjen i Norge, som er politikernes uttrykte mål.
Toll og andre importbarrierer gjør det vanskelig for utenlandske aktører.
Schwartzbach nevner forslaget fra myndighetene om å forby netthandel av tobakk, noe som vil ramme Oda, Foodora Market og Wolt Market.
– Vi er enig i at man skal prøve å få ned bruken av tobakk, men dette forslaget vil bare styrke de store, etablerte kjedene ytterligere. Det er konkurransevridende i favør av de fysiske butikkene.
Schwartzbach viser til aktører som har prøvd å komme seg inn på det norske markedet, men har måttet gi seg- Selv giganter som Lidl og Ica.
Han tror at større transparens vil hjelpe. Wolt Market deltar i debatten gjennom å dele sine meninger og gi høringssvar.
Søndagen er den viktigste dagen. Mer enn 20% av omsetningen
kommer på denne dagen.
– Søndager og
helligdager vi har en konkurransefordel, bekrefter Schwartzbach.
Jo, lønnsomhet er mulig
– Det er flere som stiller spørsmålstegn ved om det er mulig
å få til lønnsomhet i salg og hjemlevering av dagligvarer i Norge?
– Vi har absolutt troen på at vi skal klare å få det til. Vi
driver 21 land og ser at vi har fått lønnsomhet i flere av disse med vår
driftsmodell. Noen har positivt EBIT-resultat (driftsresultat), og enda flere
har positiv EBITDA, svarer Schwartzbach.
Men han erkjenner at det er tøft å oppnå marginger i
bransjen.
– Alle vet hvor pressede marginene er i dagligvarebransjen. I
tillegg er Norge et høykostland. Lønn er et betydelig kostnadsdriver, ikke
minst i Norge. Derfor må vi drifte ekstra effektivt, sier han.
Den utviklingen de har hatt så langt, viser at de skal kunne
drive lønnsomt i Norge.
– Vi har sterk organisk vekst i eksisterende butikker. Som
selskap har vi en langsiktig strategi. Det er ikke avgjørende at vi blir
lønnsomme i år eller neste år, men på sikt.
Men vi er faktisk tett på å få et positivt driftsresultat,
opplyser han.
Lav andel i netthandel i Norge
– I Norge ligger dagligvarebutikker atskillig tettere, også
i byene, enn f eks i Sverige. Blir det da vanskeligere å få stor nok omsetning?
– Ja, Norge er et av de land med flest butikker pr capita,
og det gjør det mer utfordrende. På den annen side er det norske markedet mye
mer umodent på netthandel av dagligvarer enn mange andre land, påpeker Schwartzbach.
i 2023 var andelen i Norge bare på 2,4%.
– Det er svært lavt. I Danmark er andelen opp mot 10%. Det
viser at potensialet i Norge er stort, for det er ingen grunn til at vi skal
ligge så lavt. Det tar tid å endre kundevaner, men vi tror på god vekst i Norge
framover.
Schwartzbach viser til trenden at antall fysiske
dagligvarebutikker er på vei ned.
Frekvensen for bruken av hjemleveringstjenester generelt er
også klart lavere i Norge enn i andre land.
– I Japan er frekvensen 35, mens den her til lands ligger på
ca 7, sier Wolt Market-sjefen.
Fornøyd konstaterer han at nøkkeltallene går rett vei:
Frekvens og handlekurvstørrelse.
– Kundene venner seg til å bestille dagligvarer gjennom en
app. Det innebærer mye scrolling og sveiping, men kundene får erfaring, sier
han.
Strømlinjeformet drift
Retailmagasinet fikk demonstrert driften på Wolt Markets nyeste
lokalisering i Laksevåg rett utenfor Bergen sentrum (se egen sak). Schwartzbach
foretrekker å bruke begrepet virtuell butikk framfor det bransjeinterne 'dark
store'.
Fakta
Wolt ble etablert i Helsinki i 2014.
Ble kjøpt opp av DoorDash, et børsnotert, amerikansk selskap i 2022.
DoorDash er til stede i 32 land, av disse er det Wolt som opererer i 28.
Driver hjemlevering av dagligvarer og andre varer gjennom Dash Market og Wolt Market.
Har tech-ops i byer som Helsinki, Stockholm, Tel Aviv og Berlin.
Wolt bidrar til meromsetning i byene der de er lokalisert. "Make cities better" er et motto.
Logistikken er effektiv hvor plukk og gangruter styres gjennom
egenutviklet IT-løsning.
– Vi er et teknologiselskap, og alle systemer og verktøy er
egenutviklet. Det skjer en kontinuerlig utvikling med nye versjoner. Stadig blir
teknologien vår bedre, og det er konkurransefortrinn, sier han.
Driften i butikkene optimeres helt ned på hvor mange (les: få)
sekunder en operasjon skal ta, f eks i varemottak og plukk fra hyllene.
– Layouten er optimalisert, og vi finjusterer hele tiden. Vi
er svært opptatt av kundeopplevelsen og kan måle absolutt alt, sier Schwartzbach.
De utvikler kundeopplevelsen helt fra frontend til backend og
mot økonomisystemet.
Vanntette skott
Wolt Market bruker søsterselskapet Wolt sine bud til
hjemlevering. Joachim Schwartzbach understreker at det er viktig å skille
mellom de to selskapene.
For Wolt er et plattformselskap med en rekke kunder, også
andre dagligvareaktører enn Wolt Market.
– Det er vanntette skott mellom selskapene. For Wolt er Wolt
Market som en hvilken som helst annen kunde. Wolt Market får ingen kunnskap om
salgstall fra andre aktører som bruker Wolt.
Internasjonalt preg
Når Retailmagasinet er på besøk i den virtuelle butikken i
Bergen, legger vi merke til at engelsk er språket som brukes mellom de ansatte og
at en rekke etnisiteter er representert.
– Det har flere årsaker. Vi er opptatt av mangfold, både
etnisk bakgrunn, nasjonalitet og alder. Vi stiller ikke krav om å beherske
norsk. Man må ikke snakke flytende, men forstå. Det åpner også for at vi får flere søkere, sier Schwartzbach.