Skal halvere matsvinn innen 2025
Automatisk varebestilling, gode rutiner, nedprising av varer med kort holdbarhet og avtaler med veldedige organisasjoner skal bidra til at KIWI skal redusere matavfallet med 50 prosent innen 2025.
– Allerede innen 2020 skal vi redusere det med 25 prosent, sammenlignet med tall fra 2015. Vi kommer til å jobbe knallhardt for å nå dette målet. Det gleder vi oss til, sier KIWI-sjef Jan Paul Bjørkøy.
Kastes 355 000 tonn mat
Ifølge tall fra ForMat-prosjektet (2015), kastes det 355 000 tonn mat i Norge – hvert år. 61 prosent kastes av forbrukerne. Det tilsvarer hver sjette handlepose med mat. 21 prosent kastes i produksjonsleddet, 17 prosent kastes i butikkleddet og én prosent kastes hos grossist.
– Vi har allerede innført flere tiltak for å redusere nordmenns matsvinn. I 2014 innførte «1-for-1»-kampanjen, så kundene skal slippe å kjøpe mer enn de trenger for å få en god pris. Året etter lanserte vi også en serie med mindre brød, Våre minste brød, tilpasset mindre husholdninger, forteller Bjørkøy, og fortsetter.
– I KIWI jobber vi også for å redusere matsvinnet i butikken. Vi har investert i automatisk varebestilling for å sikre riktigere bestillinger. 4. januar 2016 begynte vi også å prise ned varer som er i ferd med å gå ut på dato, og dette tiltaket har blitt svært godt mottatt av kundene.
Samarbeid med Kirkens Bymisjon
KIWI har samarbeidet med Kirkens Bymisjon siden 2004, og før jul i fjor ble samarbeidet relansert.
– Gjennom den nye avtalen skal vi bidra til at Bymisjonen kan servere 300 000 måltider på sine serveringssteder hvert år, sier KIWI-sjefen. – Men grønnfargen forplikter oss til å vurdere flere nye tiltak kontinuerlig.
Tidligere i år begynte KIWI og NorgesGruppen å selge pølser av verpehøns. De tester også en ny tilleggsmerking, «Normalt brukbar til», på Kvarg.
I tillegg til halveringsmålet, skal all mat som KIWI må kaste gå enten til dyrefor eller biogassproduksjon. Ingenting skal brennes. Det er for å sikre full ressursutnyttelse av avfallet.
(Pressemelding)
KIWI minipris er en av landets mest ekspansive dagligvarekjeder, og i 2016 åpnet vi 33 nye butikker. Vi er Norges største kjede i antall butikker, med 652 butikker over hele landet. I 2015 hadde vi en samlet omsetning på 33,6 milliarder kroner. KIWI minipris er med i NorgesGruppen, som er Norges største dagligvaregruppering.