Daglig leder Per Eivind Vik i Snarkjøp Gruppen mener at god teknologi er helt avgjørende for å kunne ekspandere som de gjør.Nils Vanebo
– Teknologien en forutsetning for at vi kan fortsette å vokse
Per Eivind Vik er daglig leder i Snarkjøp Gruppen og driver kjeden sammen med sin fetter Geir Inge Vik. De har hovedkontor med fire ansatte i tilknytning til butikken sin på Tømmerstø som ligger idyllisk til i skjærgården rett øst for Kristiansand.
En tilsvarende butikk driver de også i Brekkestø. Fetterne tilhører en kjøpmannsfamilie som har drevet med dagligvarer i generasjoner. Et familiemedlem er butikksjef Coop Mega noen kilometer unna.
I 2011 startet de opp Snarkjøp-kjeden og er så langt kommet opp i 58 butikker. 100 butikker er nevnt som en målsetting.
Frihet for kjøpmannen
Hos Snarkjøp får kjøpmennene treffe de fleste beslutningene selv. Det er svært lite som pålegges fra kjedekontoret.
– Det er ikke noe galt med franchise og kjededrift, men kjøpmenn setter pris på handlefrihet. I Snarkjøp kan de selv bestemme sortiment og prise og slipper å måtte være med på kampanjer, sier Per Eivind Vik.
Ofte har ikke butikken rom for flere fulltidsansatte enn kjøpmannen selv. Ønsker kjøpmannen å legge til noen ekstra varer, kan de enkelt gjøre det.
I små lokalbutikker på mindre steder kan effektiv teknologi være avgjørende for å kunne drive.
Alle de tre store dagligvarekjedene har sine kjedekonsepter for små butikker.
– Det har vist seg å være behov for en kjede for små butikker, gjerne på mindre steder. Vi i Snarkjøp er et alternativ i nærbutikkmarkedet. Butikkene som går inn hos oss har typisk en omsetning mellom 5-15 millioner, forteller Vik.
Med sine fire ansatte klarer de å åpne 5-6 nye butikker i året. De opererer ikke med kjedeavgift. Det eneste butikkene betaler til Snarkjøp er kr 60.000 i oppstartsavgift, og da får butikken en ukes hjelp ved oppstarten til å få systemene opp.
Inntektene sine får Snarkjøp som en prosent av omsetningen butikkene har fra grossistene.
– Vi kan ikke være grådige og kreve noen kjedeavgift. Kjøpmennene har små marginer, sier Vik.
Kontinuerlig utvikling
For å bygge en kjede av butikker med tynne marginer – og som i tillegg ofte har behov for selvbetjening og fjernstyring – er Snarkjøp avhengig av å ha teknologiske løsninger som gir effektiv drift.
I tre år har kjeden Snarkjøp hatt løsninger fra Data Nova som omfatter butikkdata, kassasystem og rapportering.
Piloten ble startet opp i 2020 i butikken i Eksingedalen. Halvparten av butikkene i kjeden er nå over på Data Nova. og resten vil være over i løpet av 2023.
– Vi er pionerer i bransjen, og løsningen utvikler vi kontinuerlig i samarbeid med Data Nova, sier Vik.
Per Eivind Vik understreker at de er meget fornøyde med systemene fra Data Nova.
– Data Nova løser saker raskt. De er tilpasningsdyktige og snur seg fort rundt, sier Snarkjøp-sjefen.
De bruker Data Nova sin hovedkontorløsning med alle rapportverktøy. Ukentlig får butikkene rapport om omsetning og bruttomargin.
– Den gode rapporteringsfunksjonen er en forutsetning for at vi kan drive kjeden slik vi gjør, sier Vik.
En annen funksjon Vik er imponert over er håndflateskanning for identifisering av kunde.
– Denne identifiseringen fungerer godt, bedre enn tommelskanning. Data Nova ligger helt i front her, sier Vik.
At håndflateskanning er berøringsfri, er en ytterligere fordel. Per Eivind Vik forteller at løsningene fra Data Nova fungerer godt sammen med teknologien fra Mat-Norge som styrer adgangskontroll, styring av kameraer og kommunikasjon med kundene fra kundesenteret.
En annen teknologi Snarkjøp trolig vil ta i bruk i neste omgang, er elektroniske hyllekanter.
Betaling i endring
I dag har Snarkjøp-butikkene terminaler for bankkort og Vipps som betalingsalternativer.
– Vi tar oss av kassapunktet, så kjøpmannen slipper å tenke på det, sier Vik.
Da frigjøres tid som han kan bruke til andre gjøremål i butikken.
Per Eivind Vik ser for seg at det i framtida kun vil vøre mobilbetaling. Utfordringen er svinn, og derfor har butikkene kamera på kunden og på kassapunktet.
– Systemet lar meg drive butikken slik jeg ønsker
Linda Vehusheia Larsen har styrt Snarkjøp-butikken på Dølemo i to år, og før det jobbet hun i butikken på Herefoss noen mil lenger sør i Telemark.
– Løsningen fra Data Nova er stabil, og det er lite behov for support. Den fungerer klart bedre og har større brukervennlighet enn den forrige løsningen vi hadde. Det var et framskritt da vi gikk over til Data Nova for tre år siden, sier Larsen,
Hun mener at systemet ikke legger noen begrensninger på måten hun ønsker å drive butikken på.
– Når vi spør om hjelp, for eksempel i forbindelse med oppdateringer, får vi hjelp fra support i Oslo.
Larsen nevner store knapper på tastaturet og intuitivt brukergrensesnitt som ytterligere fordeler.
Varebestilling gjøres på pc mot fire grossister og noen mindre lokale leverandører. Butikksjefen forteller at systemet er lett å bruke også for deltidsmedarbeidere med lite erfaring.
Butikken på Dølemo har nå en tradisjonell kassaløsning.
– Vi vil gå over til en selvbetjeningsløsning etter hvert, og da legger vi til rette for lenger åpningstid og færre arbeidstimer for oss ansatte i butikken, avslutter Linda Vehusheia Larsen.