Gucci-sjef Marco Bizzarri og Salesforce-sjef Mark Benioff debatterer i en podkast.

Derfor kan ikke Gucci drive med fast fashion

Sjefen i Gucci sier at "fast fashion" – som for eksempel Zara og HM – kan lages ut fra ren dataanalyse. Men det kan ikke Gucci.

Publisert

I en podcast avslører Gucci-sjef Marco Bizzarri til Salesforce-sjef Mark Benioff, hvilke utfordringer han sto overfor da han tok over ledelsen av det italienske moteimperiet Gucci. Han forklarer hvor de setter grensen mellom dataanalyse og mennesker i designprosessen av verdens mest eksklusive merkevarer.

– Vi tror at å blande teknologi med mennesker, og den personlige kontakten vil være det som gjør at vi skiller oss ut. Vi driver ikke med fast fashion. I fast fashion kan man basere seg på data alene. I vår bransje må du stole på mennesker. Om vi bare bruker teknologi alene, blir vi akkurat som alle andre, sier Bizzarri.

Snuoperasjon

Før Bizzarri startet i 2015 gikk det ikke spesielt bra økonomisk for Gucci. Han har fått æren for å ha snudd selskapet og skapt stor vekst. Gucci er nå verdt over 10 milliarder dollar og Bizzarri sier oppdraget deres er å definere morgendagens estetikk.

– Når vi skal designe en ny veske, kan vi bruke data til å forstå hvilken størrelse kundene foretrekker og hvor du vil plassere lommene og slikt. Men det neste steget er fullstendig ute av deres kontroll. Du må våge å stole på at menneskene som er eksperter vet hva det neste store blir. Vi har 200 designere i Roma og min eneste jobb er å støtte dem slik at de kan ta risiko og få lov til å gjøre feil, sier Bizzarri.

Bærekraft

Bizzarri snakker også om Gucci’s innsats i å bli bærekraftige og er overraskende selvkritisk til egen bransje:

– Mote er den nest mest forurensende industrien i verden, etter oljeindustrien. Det er både en stor ulempe og en stor fordel, fordi vi kan bruke synligheten til å skape engasjement for bærekraft hos folket. Selv om egoet mitt er stort, kan jeg ikke være smartere enn 20.000 mennesker, sier Bizzarri i podkasten.

Benioff lanserte selv initiativet for å plante tusen milliarder trær på verdens økonomiske forum i Davos tidligere i år og har fått 300 bedrifter med på innsatsen så langt.

Powered by Labrador CMS