Øyvind Andhøy (t.v.) og Henrik Mazzanti.
F.v.: Øyvind Andhøy (Databeat) og Henrik Mazzanti (PLAYipp) bekrefter avtale om oppkjøp gjennom et handshake.

Databeat kjøpt opp – får internasjonale muskler

Databeat skal øke slagkraften i markedet for digital signage med svenske PLAYipp som ny eier.

PLAYipp, med den svenske programvare-investoren Monterro i ryggen, skriver i en pressemelding at de stolte av å kunngjøre at de har kjøpt Databeat.Net, en norsk gründerbedrift og pioner-leverandør av digital-signage-løsninger.

Digital signage på CC Hamar.
Digital signage på CC Hamar.

Med oppkjøpet utvides PLAYipps rekkevidde, og selskapet styrker sin posisjon i det nordiske og internasjonale markedet.

– Dette markerer en viktig milepæl vår vekststrategi. Sammen skal vi levere enda bedre løsninger og tjenester til våre kunder og partnere, sier Henrik Mazzanti, administrerende direktør i PLAYipp AB.

Oppkjøpet er en viktig del av PLAYipps strategi for ekspansjon og målsetting om å bli en betydelig Digital signage-aktør i et marked i vekst. Integreringen av Databeats solide teknologi, kunde- og partnerbase, styrker selskapets evne til å levere økt verdi og innovative tjenester til en bredere kundegruppe.

– Det å slå seg sammen med bunnsolide og innovative PLAYipp, med betydelige ambisjoner om videre vekst, er et riktig og spennende steg videre for Databeat, sier Øyvind Andhøy, gründer og administrerende direktør i Databeat.Net AS. 

Databeat blir nå en del av en organisasjon med til sammen ca. 50 ansatte.

– For oss er det viktig å styrke vår allerede betydelig innflytelse i det norske markedet, men jeg gleder meg spesielt til endelig å ha muskler nok til også å tenke internasjonalt, sier Andhøy.

PLAYipp og Databeat ble startet omtrent samtidig for nesten 20 år siden, av to gründere på hver side av grensen.

Digital signage utendørs på Hamar
Digital signage utendørs på Hamar

– Det er ikke lett å bygge bedrift i Norge. Jeg liker derfor spesielt godt tanken på at vi nå sammen skal bygge opp et internasjonalt selskap med base i Norden, sier Andhøy.

Han legger til at PLAYipps velrennomerte kundestøtte spilte en avgjørende rolle for å ta steget inn i fremtiden sammen med dem.

– Alle våre kunder i privat og offentlig sektor, skal fortsatt kjenne seg hjemme selv om vi nå blir del av en større enhet. Vår målsetting om å veilede og hjelpe virksomheter til å kommunisere enkelt, raskt og effektivt til sine kunder, klienter og ansatte, er uforandret. 

Digital signage

Digital signage er en samlebetegnelse for ulike teknologier for å vise innhold som bilder, video, grafikk og tekst på digitale flater, for eksempel skjermer og LED-vegger og i noen tilfeller på mobile enheter. 

Digital signage er et kraftig verktøy for tidsriktig kommunikasjon for å forbedre kundeopplevelse, øke salg, forbedre intern kommunikasjon og gi viktige oppdateringer raskt og effektivt. Digital signage-skjermer finnes i butikker, restauranter, kontorbygg, offentlige transportknutepunkter, skoler, sykehus og andre steder.

Markedet for Digital Signage har i flere år vært i betydelig vekst og fortsetter å vokse i takt med at både store og små bedrifter og offentlige etater ser nytten av effektiv kommunikasjon til kunder og ansatte. Ulike analyseselskap anslår verdien av markedet til 15 – 25 milliarder US dollar på verdensbasis, inkludert programvare og maskinvare. 

PLAYipp og Databeat utvikler Digital Signage programvare for publisering, avspilling, styring og kontroll.

Powered by Labrador CMS