PLAYipp, med den svenske programvare-investoren Monterro i ryggen, skriver i en pressemelding at de stolte av å kunngjøre at de har kjøpt Databeat.Net, en norsk gründerbedrift og pioner-leverandør av digital-signage-løsninger.
Med oppkjøpet utvides PLAYipps rekkevidde, og selskapet styrker sin posisjon i det nordiske og internasjonale markedet.
– Dette markerer en viktig milepæl vår vekststrategi. Sammen skal vi levere enda bedre løsninger og tjenester til våre kunder og partnere, sier Henrik Mazzanti, administrerende direktør i PLAYipp AB.
Oppkjøpet er en viktig del av PLAYipps strategi for ekspansjon og målsetting om å bli en betydelig Digital signage-aktør i et marked i vekst. Integreringen av Databeats solide teknologi, kunde- og partnerbase, styrker selskapets evne til å levere økt verdi og innovative tjenester til en bredere kundegruppe.
– Det å slå seg sammen med bunnsolide og innovative PLAYipp, med betydelige ambisjoner om videre vekst, er et riktig og spennende steg videre for Databeat, sier Øyvind Andhøy, gründer og administrerende direktør i Databeat.Net AS.
Databeat blir nå en del av en organisasjon med til sammen ca. 50 ansatte.
– For oss er det viktig å styrke vår allerede betydelig innflytelse i det norske markedet, men jeg gleder meg spesielt til endelig å ha muskler nok til også å tenke internasjonalt, sier Andhøy.
PLAYipp og Databeat ble startet omtrent samtidig for nesten 20 år siden, av to gründere på hver side av grensen.
– Det er ikke lett å bygge bedrift i Norge. Jeg liker derfor spesielt godt tanken på at vi nå sammen skal bygge opp et internasjonalt selskap med base i Norden, sier Andhøy.
Han legger til at PLAYipps velrennomerte kundestøtte spilte en avgjørende rolle for å ta steget inn i fremtiden sammen med dem.
– Alle våre kunder i privat og offentlig sektor, skal fortsatt kjenne seg hjemme selv om vi nå blir del av en større enhet. Vår målsetting om å veilede og hjelpe virksomheter til å kommunisere enkelt, raskt og effektivt til sine kunder, klienter og ansatte, er uforandret.
Digital signage
Digital signage er en samlebetegnelse for ulike teknologier for å vise innhold som bilder, video, grafikk og tekst på digitale flater, for eksempel skjermer og LED-vegger og i noen tilfeller på mobile enheter.
Digital signage er et kraftig verktøy for tidsriktig kommunikasjon for å forbedre kundeopplevelse, øke salg, forbedre intern kommunikasjon og gi viktige oppdateringer raskt og effektivt. Digital signage-skjermer finnes i butikker, restauranter, kontorbygg, offentlige transportknutepunkter, skoler, sykehus og andre steder.
Markedet for Digital Signage har i flere år vært i betydelig vekst og fortsetter å vokse i takt med at både store og små bedrifter og offentlige etater ser nytten av effektiv kommunikasjon til kunder og ansatte. Ulike analyseselskap anslår verdien av markedet til 15 – 25 milliarder US dollar på verdensbasis, inkludert programvare og maskinvare.
PLAYipp og Databeat utvikler Digital Signage programvare for publisering, avspilling, styring og kontroll.