Deli de Luca kåret til Årets franchisekjede
Deli de Luca vant prisen Årets Franchisekjede på Franchisekonferansen 2020. Prisen ble delt ut på Franchisekonferansen i ettermiddag.
Vinneren utmerker seg gjennom å ha sterk suksess og rask ekspansjon, sa juryen.
– En hyggelig anerkjennelse til serviceteamet. Det er hyggelig på at vi får respekt som kjede. Men mest av æren skal kjøpmennene ha som har levert resultater, sa kjedeleder Tormod Lier.
Deli de Lucas raske overgang til franchisemodellen er uten sidestykke i Norge. Aldri før er så mange enheter blitt konvertert fra egeneid til franchise på så kort tid.
I tillegg til Deli de Luca var også Peppes Pizza og Specsavers nominert.
Juryens begrunnelse
Juryen begrunner sitt valg av vinner slik:
Deli de Luca har funnet sin suksessformel på markedet og tok en sterk posisjon da de i 2015 overtok driftsansvaret for Esso-stasjonene. På kort tid har de gått fra drøye 30 til over 150 butikker, hvorav over 100 av dem profileres som Deli de Luca. Juryen har intervjuet tilfeldig utvalgte franchisetakere i kjeden. De vi har snakket med er gjennomgående svært fornøyde både med rammebetingelser og oppfølging fra kjedekontoret. Franchisetakerne gjør det også godt økonomisk i et knalltøft marked. Kjeden satser på franchise som modell for sin fremtidige vekst.
Deli de Luca har vunnet anerkjennelse internasjonalt og har flere ganger blitt kåret til «one to watch» av bl.a. IGD som er et anerkjent analyseselskap innen convenience og servicehandel. Videre innehar Deli de Luca igjen nr. 1-posisjon på AC Nielsen sin servicehandelsundersøkelse i 2019 på alle de fem viktigste attributtene for forbruker innen kiosk.