Juicestasjonen hvor kunden kan lage sin egen juice av ferske appelsiner, passer inn i Veggie de Luca-konseptet som Puume har utviklet for NorgesGruppen.

Jordnært innredningskonsept utviklet på rekordtid

NorgesGruppen åpnet i november Veggie de Luca, en vegan/vegetar-variant av Deli de Luca, på Grünerløkka i Oslo. Puume ble forespurt om å utarbeide utkast til innredningskonsept for nyvinningen, og forslaget falt i smak.

Publisert

– Veggie De Luca er en spennende satsing av NorgesGruppen. Det er morsomt for oss som relativt nystartet i Norge å få landets største retailaktør som kunde, sier Finn Bjørsrud. Han er CEO både for Puume i Norge og konsernet som har hovedkontor i Finland.

Fra forsommeren jobbet Puume tett sammen med Deli de Luca, og det var hektisk i månedene fram mot åpningen i november.

– Prosjektet ble gjennomført på svært kort tid. Ikke et eneste innredningselement ble det laget prototype av. Alt ble testet ut direkte i butikken, forteller Bjørsrud.

Finn Bjørsrud har lang fartstid fra butikkinnredning med erfaring fra selskaper som Grøn-Hansen og New Store Europe. Før det jobbet han 14 år med butikkdrift, så retailerfaring har han i rikt monn.

– Hele Veggie de Luca-konseptet har et jordnært preg og er ment å støtte opp under vegetar/vegan-menyen. Det er valgt miljøvennlige trematerialer og nordiske farger, forklarer Bjørsrud.

Finn Bjørsrud er CEO både for Puume i Norge og for konsernet med hovedkontor i Finland.

Butikken har eksempelvis en juicestasjon hvor kunden kan lage sin egen juice av ferske appelsiner.

Skinnet som er brukt i sittegruppene er selvsagt ikke ekte skinn, men eco leather som er en imitasjon.

Designer Tomas Lindberg i Puumes designselskap RED Compass, som har stått for konseptutviklingen, uttaler:

– Veggie de Luca er ikke en typisk convenience store. Det er en blanding av deli og kaffebar. Målet med designet var å skape et rom som tiltrekker deg til å sette deg ned og slappe av. Kundene blir lenger og kan nyte frokosten, lunsjen, middagen eller kaffen i butikken. Det er viktig at kundene kan se måltidene tilberedes i disken: Alt er nylaget. Fargepaletten til butikken er grønn og tre: interiøret gjenspeiler det nye vegetariske konseptet.

Kristin Haugen Gareid, som er Finn Bjørsruds høyre hånd og ansvarlig for prosjektene og den operative virksomheten i Norge, har vært ansvarlig prosjektleder for dette prosjektet og holdt i alt av kommunikasjon, bestillinger, produksjon og leveranser.

– Det har vært et utrolig morsomt og spennende prosjekt å få lov til å være med på. Spesielt spennende og lærerikt å jobbe så tett med alle i Deli de Luca gjennom hele prosessen. Dette prosjektet hadde ikke vært mulig å gjennomføre uten det store engasjementet fra alle i Deli de Luca som har gitt oss all bakgrunnsinformasjon vi er avhengige av, sier hun.

Kristin Haugen Gareid, drifts- og prosjektsjef i Puume, ledet Veggie de Luca-prosjektet.

Totalprosjekt

For Puume var innredningen til Veggie de Luca et totalprosjekt fra A til Å, inklusiv byggingen i butikken.

– I tillegg til våre ansatte i Norge spiller vi på ressursene i konsernet. Det er på denne måten vi liker best å jobbe, forteller Bjørsrud.

Puumes polske selskap tok fram all dokumentasjon på innredningen og tekniske tegninger for produksjon. Puume eier ikke fabrikker selv, men bruker produsenter i Europa og Kina.

Selv om Puume liker totalprosjekter best, er de fleksible. For noen kunder leverer de kun konsulenttjenester eller innredningspakker.

Puume legger vekt på å ha en organisasjon med skalerbar prosjektledelse hvor ressursbruken defineres fra prosjekt til prosjekt. De utfører alle tjenester fra design, teknisk tegning, montering og vedlikehold og kunne levere nøkkelferdige løsninger, om ønskelig. De leverer alt fra enkeltartikler som displayer til komplette butikker.

Konseptet har et jordnært preg og er ment å støtte opp under vegetar/vegan-menyen. Det er valgt miljøvennlige trematerialer og nordiske farger.

Konsern i vekst

Puume startet opp i Norge i fjor og har som ambisjon å bli blant de fire største innredningsleverandørene mot retail og restauranter her til lands.

Puume har merket lite til koronatiden, utover mindre reisevirksomhet.

– Vi har en stabil kundeportefølje og stigende omsetning, konstaterer Finn Bjørsrud fornøyd.

Puume Group har tre selskaper i Finland samt ett i Sverige, Norge og Polen.

Til sammen har Puume-konsernet 100 ansatte, og mer enn 500 prosjekter genererer hvert år en omsetning på over 250 MNOK. Den uttrykte ambisjonen er en omsetning på 60 MEUR i løpet av tre-fem år.

Powered by Labrador CMS