Horisont i Bergen er én av de nominerte til Årets kjøpesenter.

Kjøpesenterbransjen møtes, og de nominerte er…

Hvert år samles kjøpesenterbransjen under Kjøpesenterkonferansen, hvor også en rekke høythengende priser deles ut. Årets nominerte finner du her.

Publisert

I alt tre norske butikkjeder er nominert til prisen «Årets butikkjede 2016» som deles ut under Kjøpesenterkonferansen på Scandic Fornebu den 20. oktober. Prisen deles ut hvert år av Nordic Council of Shopping Centers, og i år er det kjedene Kitch'n, Match og Mester Grønn som er finalister.

Mester Grønn

− Norsk detaljhandel er i ferd med å etablere seg på et internasjonalt høyt nivå, og det å være blant de utvalgte finalistene i denne konkurransen er derfor en sterk prestasjon. Er man blant finalistene har man bevist høy prestasjon på svært mange områder, sier Rolf O. Svendsen i Nordic Council of Shopping Centers.

Match
Kitch'n

Vurdert nøye

Årets nominerte er valgt ut blant en lang rekke butikkjeder i Norge, og det er kjøpesenterbransjen selv som stemmer frem de aller beste. Til grunn for utvelgelsen ligger blant annet kjedenes omsetningsutvikling, service, butikkutforming, markedsføring, konsept og evne til fornyelse. I tillegg må kjeden oppleves som en god og aktiv samarbeidspartner for kjøpesentrene.

− Kjøpesenterbransjen er i rivende utvikling, og er avhengig av kjeder og leietakere som bidrar positivt i denne utviklingen. Et kjøpesenters suksess er avhengig av summen av sine leietakeres prestasjon. Denne prisen er svært viktig fordi den gir små og store butikker og kjeder mulighet til å lære av de aller beste, sier Rolf O. Svendsen.

I tillegg til prisen for årets butikkjede deles det også ut priser for årets kjøpesenter og for de beste markedsføringskampanjene.

Jekta i Tromsø

Årets kjøpesenter

AMFI Orkanger

Konkurransen i kjøpesenterbransjen er hard, og i kampen om kundene er det viktig stadig å utvikle seg. Å være blant de nominerte i kategorien «Årets kjøpesenter» er derfor et synlig bevis på at man ligger i forkant av utviklingen og er blant sentrene som driver bransjen videre. I år er de nominerte i denne kategorien Jekta i Tromsø, det nye senteret Horisont i Bergen og Amfi i Orkanger.

− Listen over de nominerte viser at det ikke er størrelse som er viktigst, og at selv mindre sentre kan være ledende i landet. For å nå frem må man være blant landets beste innen drift, markedsføring, organisering, arkitektur, senterutvikling og miljø. Det er med andre ord et svært trangt nåløye og strenge krav som skal innfris, sier Rolf O. Svendsen.

Landets mest driftige

God drift er avgjørende på et kjøpesenter. Et godt driftsteam skaper god trivsel og verdi for et kjøpesenter. I denne kategorien vektlegges fokus på handleopplevelse, driftsbetingelser, samfunnsansvar og gode tekniske løsninger som gjør hverdagen lett for leietakerne. Årets beste driftsteam på norske kjøpesentre kommer fra Amfi Moldetorget, Fornebu S og Oasen Senter.

− Senterdriften er både limet og oljen i et kjøpesenter. God drift krever mye av enkeltpersoner, men først og fremst godt samarbeid i teamet og med leietakerne. De nominerte i denne kategorien innehar alle disse kvalitetene, sier Rolf O. Svendsen.

Bransjens beste markedsførere

For å lykkes med å tiltrekke kunder og sikre besøk til sentrene er markedsføringen til kjøpesentrene avgjørende. For de fleste sentre er det viktig å balansere den langsiktige posisjoneringen av sentret, med den kortsiktige, taktiske kommunikasjonen som skal skape trafikk hver dag. Det er viktig å være relevant, samtidig som kreativitet spiller en avgjørende rolle i kampen om å skille seg ut. I kategoriene «kampanje» er det i år Moldetorget, Gulskogen og Sørlandssenteret som er valgt ut som nominerte. I kategorien «Åpen klasse» kjemper Byhaven, Amanda og Herkules om seieren.

− Det er et høyt nivå på markedsføringen i kjøpesenterbransjen. Det er imponerende å se hvor mye enkelte klarer å få ut av få midler, og hvordan man stadig tenker nytt, sier Rolf O. Svendsen.

Powered by Labrador CMS