Amanda Storsenter er nominert til Den Gylne Idé med sin kampanje inspirert av SKAM-bølgen.

De nominerte til Den Gylne Idé

Det finnes mange fantastiske kreative tanker og idéer som er satt ut i livet på kjøpesentre over hele landet. Nordic Council of Shopping Centers Norge ønsker å inspirere til videre kreativitet gjennom å hedre de beste og mest effektive aktivitetene gjennom de siste tolv måneder. NCSC deler ut prisen Den Gylne Idé til årets mest kreative markedsaktiviteter.

Publisert

Prisene blir delt ut på NCSC Norway Awards 20. oktober under Kjøpesenterkonferansen 2016 på Scandic Fornebu. Prisen Den Gylne Idé er inndelt i to klasser:

• Kampanje: En intensiv aktivitet i en tidsbegrenset periode, f eks profil, salgsutløsende.

• Åpen Klasse: Aktiviteter som faller utenfor de tradisjonelle kampanjer.

Årets nominerte i ”Kampanje”:

MoldeTorget – Skattejakt

‘’MoldeTorget heier på Pokemon GO, men satser heller på å bruke en egen norskutviklet skattejakt’’. Senterleder ved MoldeTorget har lenge forstått potensiale ved å bruke teknologi til å involvere og engasjere kundene. Ved bruk av Clooger-app ble MoldeTorget sin egen skattejaktaktivitet lansert og mer enn 3000 personer lastet ned Clooger-appen. I likhet med Pokemon GO spiller Clooger på de samme mekanismene ved å bruke din egen smarttelefon for å jakte, konkurrere, fange og vinne.

Målsetningen var å engasjere kundene på en annerledes måte og samtidig finne en ny måte å øke omsetningen på. Aktiviteten er nyskapende og fengendene, samtidig som den oppmuntrer kunden til å besøke senteret for å delta i skattejakten og muligheten for å vinne premier. Juryen anerkjenner nytenkningen, og aktivitetens effekt på kundebesøk og omsetning i perioden målt mot et svært begrenset budsjett. Butikkenes bidrag premiepotten og markedsføring av aktiviteten i senterets egne kanaler har fungert vist i antall nedlastninger. Skattejakten har blitt utført av senterets senterleder.

Gulskolen – Motorshow 2016

Gulskogen har gjennomført sin salgskampanje for 15. gang, Gulskogen Dagene har blitt innarbeidet og en kjent kampanje blant kunder og ansatte. I 2015 ønsket Gulskogen å gjøre noe helt annet og tok tak i problemstillingen rundt å motivere menn til å besøke Gulskogen. Ved å ha fått forståelse for at kun 38% av de handlende er menn, som samtidig har en ‘’svakhet’’ for alt som har med bil å gjøre, ble dermed motorsport tema for Gulskogen Dagen 2015. Kampanjen ble igjen gjennomført i 2016 i uke 25 med fokus på å overgå året tidligere. Gulskogen gjennomfører aktiviteten i og utenfor senteret i samarbeid med NAF trafikksenter, og frister med å kunne møte kjente proffkjørere og oppleve bilene på parkeringsplassen. Gulskogen holdt aktiviteten over en uke med ulike relevante temaer og inviterte på søndagen til en opplevelsesdag med motorshow på parkeringsplassen for hele familien hvor senterets spisesteder holdt åpent.

Juryen berømmer Gulskogens ide og satsning om å skape en aktivitet rettet mot menn som en målgruppe som viser seg å være i fåtall samtidig hvor gjennomføringen er spisset og gir omsetningsresultater. Gulskogen opplevde både omsetningsrekord og mottok stor oppmerksomhet rundt Gulskogen Motorshow 2016.

Sørlandssenteret – Pink Party 2016

I tråd med slagordet ‘’ Vi elsker å begeistre’’ ga Sørlandssenteret sine kunder en opplevelse utenom det vanlige. De skulle merke at de ville få mer enn kun handleposen på Sørlandssenteret. De skulle også få opplevelser på kjøpet. I 2015 ble Pink Party gjennomført med 7.000 gjester, senterets egen musikkfestival. I 2016 ble alt bedre og hele 17.000 barn og voksne deltok på Pink Party. Kundene fikk en gratis billett for å handle for til sammen 1.000 kr gjennom 15 uker. Kundene bytter kvittering mot billetter inne på senteret, og aktiviteter og flater ble brukt i gjennomføringen av kampanjen. Pink-Party kampanjen ble brukt til å promotere Blåkors' chattetjeneste ‘’ Snakk om mobbing’’ som treffer sin målgruppe.

Sørlandssenteret har gjennomført en kampanje som oppmuntrer til å handle og gir tilbake. Juryen anerkjenner Sørlandssenterets evne til å begeistre og å skape en aktivitet til glede for mange, og ikke minst: styrke Sørlandssenterets posisjon som en destinasjon. Samtidig har aktiviteten og dens kampanje gitt Sørlandssenteret en solid omsetningsvekst og under festivaluken hadde senteret sin største ukesomsetning (utenom julehandelen) siden åpningen i 1987.

Årets nominerte i Åpen Klasse:

Byhaven ‘’ Folk på Byhaven’’

Byhaven skiller seg fra de det er naturlig å sammenlikne seg med i Trondheim. Senteret har siden åpningen i 1999 bygget på de lange tradisjonene som ligger i bygget som huser Byhaven. Utvalget av butikker er i stor grad sammensatt av lokale kjøpmenn og lokale kjeder med lange handelstradisjoner fra Trondheim. Dette har gitt Byhaven et preg av spesialbutikker med særpreg, hvor hver og en har en historie å fortelle.

Kampanjen, som primært er merkevare- og identitetsbyggende består av en rekke kortfilmer hvor drivere fra ulike butikker får anledning til å fortelle sin historie. Avsenderen er alltid ‘’Folk på Byhaven’’. Kampanjens formål og målsetting er å styrke Byhavens posisjon som et kvalitetssenter med høy kompetanse.

De totalt 11 filmene som ble produsert i kampanjeperioden har blitt sett av mange gjennom senterets egen Facebook-profil og YouTube. Som en profilkampanje har budskapet nådd frem til riktig målgruppe, til riktig tidspunkt. Seertiden og den gode sosiale responsen har bidratt til at kampanjen har skapt gode ambassadører over tid, til en fordelaktig kostnad.

Herkules – ‘’ Du er Telemark’’

Herkules Kjøpesenter har i en lengre periode hatt den interne visjonen ‘’ mer enn et kjøpesenter’’. I 2015 ønsket senteret å ta grunntanken og visjonen ‘’mer enn et kjøpesenter’’ videre, men da med bredere fokus enn sine ansatte. Den skulle inkludere hele Telemark som har stolte industrielle tradisjoner. De siste årene har regionen blitt rammet av mer nedleggelser enn vekst, og regionen har på mange måter gått igjennom en liten identitetskrise. Som senteret hadde jobbet med stolthet rundt det å være ‘’Herkules’er’’ ønsket man nå å bygge stolthet rundt det å være en telemarking. ‘’Du er Telemark’’ er en portrettserie av sju lokale profiler som alle på sin måte, gjør Telemark til et bedre sted. Sammen med portretter ble det også produsert en hyllest til fylket Telemark og området rundt Grenland, da i form av en profilfilm utenom det vanlige for et kjøpesenter.

Sammen med å posisjonere Herkules som hele regionens kjøpesenter ble også kampanjen brukt til å bygge identitet og stolthet til fylket og Grenlandsområdet. Filmene ble lagt ut på Facebook med mål om å nå de 100.000 unike Facebook-brukerne som befant seg i Telemark, uten å måtte bruke mange kroner på annonsering. Det ble målt i snitt 65.000 unike seere og totalt på åtte videoer ble det gjort 12.000 likes, kommentarer og delinger.

Amanda - Skam

For å opprettholde besøkstallene har Amanda Storsenter i Haugesund besluttet å jobbe hardere med merkevarebygging mot flere målgrupper enn tidligere. Den største kundegruppen er i dag i alder 25-45 år, og senteret har hatt ekstra fokus på å markedsføre seg mot de yngre målgruppene. Senteret hadde et ønske om å øke preferansen blant ungdom 15-25 år. Senteret fikk en ide om å spille på SKAM-bølgen fra den kjente NRK serien, og å skape engasjement mot målgruppen ved å avholde aktiviteter på senteret rundt SKAM. Siden aktiviteten kom raskt opp krevde det egeninnsats og samtidig måtte den være kostnadseffektiv.

Med mål om å øke følgere på Instagram og Snapchat ble aktiviteten gjennomført på Instagram med en konkurranse ‘’Jakten på Haugalandets SKAM-allianse’’. Konkurransen gikk ut på at venninnegjenger måtte legge ut et bilde av sin vennegjeng på fem personer, fortelle hvem som var på bildet og samtidig bruke hashtagen #skamamanda. Vinneren ble annonsert og avduket på senterets ‘’SKAM-lørdag’’. Premien var sentergavekort og gratis lunsj. På SKAM-lørdag ble det også arrangert SKAM-lotteri med ulike premier direkte relatert til serien.

Amanda klarte vellykket å spille på en aktuell bølge rettet direkte mot en målgruppe som var ønsket for senteret. Innenfor et svært begrenset budsjett og bidrag med egeninnsats har senterledelsen brukt egne sosiale medier til å skape en aktivitet som har engasjert og som ga resultater over målsetning.

Juryen 2016:

Hilde H. Jentoft, Telia Norge

Håvard Bakken, ANFO - Annonsørforeningen

Gøril S. Halvorsen, NCM Development

Tomas Oberg, Tibe

Stian Tørres, Scala Retail Property

Powered by Labrador CMS