Mye kan gjøres innenfor de rammene som brukes i de eksisterende logistikkløsningene.
Mye kan gjøres innenfor de rammene som brukes i de eksisterende logistikkløsningene.

– Slik kan du dempe effekten Covid-19 har på forsyningskjeden din

Lars Persson, salgssjef hos Descartes Norden, gir tips som kan hjelpe virksomheten med «utflating av kurven».

Publisert

I det siste har Descartes fått en del spørsmål fra kunder som jobber i transport- og logistikksektoren om hvordan de kan dempe effekten Covid-19 har på virksomheten. Den gode nyheten med de utfordringene som mange virksomheter opplever nå, er at det finnes mye som kan gjøres innenfor de rammene som brukes i de eksisterende logistikkløsningene. Det å dra nytte av alle de nye og innovative løsningene og verktøy som finnes, er også en vei å gå for å føle seg litt sikrere og for å hjelpe med den økonomiske påvirkningen.

1. Gi plass for sosial distansering

Lars Persson er salgssjef hos Descartes Norden.
Lars Persson er salgssjef hos Descartes Norden.

Tilpass logistikkprosessen og teknologien slik at ansatte, kunder og leverandører kan holde god avstand til hverandre i det daglige arbeidet, og sørge for at ingen av dem kommer i kontakt med overflater som kan ha blitt berørt av andre. Virksomhetene kan implementere de to følgende tiltakene for å sikre sosial distansering i arbeidet.

· Fjern signering for mottaker Mange av dagens leveranser signeres av mottakeren på førerens mobile enhet, noe som går i mot veiledningen om sosial distansering. Vi har nå sett at flere virksomheter har gått bort fra denne metoden, men for de som fortsatt trenger en lignende bekreftelse på leveranse, anbefaler vi istedenfor at de benytter seg av fotobekreftelse der personen og pakken er med på samme bilde.

· Gå over til papirløst Nå vet vi at Covid-19 kan leve videre på visse materialer i en begrenset periode, og papir er et slikt materiale. Det finnes ingen grunn til å skrive ut papirkvittering og dokument for så å gi det til kunden, føreren og ansatte. Det å jobbe papirløst har dessuten vist seg å minske driftskostnadene og forkorte faktureringsprosessen. To viktige tiltak i tider der mange foretak trenger penger for å holde virksomheten i gang.

2. Det er stort å omorganisere

Den pandemien vi opplever nå skaper ekstrem ubalanse innen transport- og logistikksektoren. Visse virksomheter står overfor en alvorlig brist på leveransekapasiteten mens andre opplever en dramatisk redusert etterspørsel og har i stedet en overkapasitet. For mange virksomheter ligger utfordringen med andre ord i å kunne dramatisk øke produktiviteten og skalere opp med sin totale kapasitet, mens for andre handler det mer om å minimere kostnadene i forbindelse med transportene sine. Mange av dagens ruteplanleggingsløsninger kan utføre strategiske testscenarier der for eksempel nye leveringsmodeller og metoder raskt kan evalueres og testes. Hvis du har utført et grundig forarbeid med å vedlikeholde dataene i ruteplanleggingsverktøyet, har du sannsynligvis allerede alt du trenger for å gjøre en strategisk testsøvelse.

3. Fokuser på hva dere kan gjøre her og nå

Med tanke på dagens alvorlige situasjon, og reglene og anbefalingene som innføres på løpende bånd, må mange transport- og logistikkbedrifter nå begynne å tilpasse driften sin. Og det fort. Se på hva dere har i dag og ta en avgjørelse om det kan gi dere det dere trenger mest, her og nå. «Perfekt» er fienden til «raskt», så vær forberedt på å finne en balanse. Hvis dere ikke står klare med de rette løsningene og verktøy, ta rede på hva som kan styrke dere så mye som mulig, med så kort implementeringstid som mulig. Tradisjonelle evalueringsprosesser for innkjøp av IT-løsninger er ikke til så mye hjelp i dette tilfelle. Når dere skal velge nye løsninger er det viktig at fleksibilitet og et raskt resultat etter implementering står høyt på listen.

Forhåpentligvis vil de forskjellige landenes tiltak bremse spredningen av Covid-19, men vi i bransjen må på vår side gjøre alt vi kan for å holde alle sikre og friske, samtidig som viktige varer kan fortsette å sirkulere som de skal. Dette er bare noen tips til hvordan virksomheter kan omstille sine bedrifter i disse tøffe tidene, og det finnes mye som vi som jobber med transport- og logistikksektoren kan bidra med.