Økt e-handel: En mulighet til å bli internasjonal
DHL Express er verdens mest internasjonale transportselskap og oppfordrer norske retailere til også å tenke utenfor Norge. Økt netthandel innebærer en mulighet til å eksportere mer. Vi må endre fokus og se hele verden som et mulig marked.
DHL Express er kjent for ekspresslevering av mindre pakker og dokumenter. Med fly frakter de pakker meget hurtig over hele kloden.
– Vi kan e-handel og har kunder i alle bransjer, sier Terje Aarbog, adm. dir. i DHL Express (Norway), til Retailmagasinet.
Han begynte i DHL Express i 2001, og ble toppsjef for fem år siden. Aarbog forteller at de skiller seg fra konkurrentene ved at vi har et dedikert nettverk over hele landet med egne terminaler, ansatte, lokale salgsrepresentanter og kundesenter. I Norge har de 250 distribusjonsruter og 20 terminaler.
DHL Express opplever god omsetningsvekst. Her til lands samarbeider de med Reitan Servicehandel, 7-Eleven, Narvesen og nylig også med Mix for utlevering av pakker (DHL ServicePoint). Daglig flyr de til seks norske flyplasser. Nord-Norge dekkes av et godt innarbeidet agentnettverk.
Flere leveringsalternativer
I utgangspunktet leverer DHL Express pakkene på døra til kundene(dør til dør).
«On Demand Delivery» (ODD) innebærer at kunden selv kan velge hvor og hvordan han vil ha varen levert. Kunden kan velge å få pakkene levert på et DHL servicepunkt hvis man foretrekker det. Pakkene kan også legges igjen på dørmatta etter avtale, leveres hos naboen, til en alternativ adresse (f.eks jobben) eller holdes av DHL Express hvis du er på ferie.
Mange av oss som har kjøpt varer utenlands har erfart at hvis man velger billigste leveringsalternativ kan det ta en hel måned å få en bok fra Amazon i USA, og det samme hvis man bestiller fra Alibaba i Kina. Pakkene til DHL Express bruker derimot noen få dager, fraktet av deres betydelige flåte av fly: 250 egeneide og 200 innleide.
Partnerskap
DHL Express hjelper ikke bare sine kunder med selve frakten, men også håndtering av toll og mva samt sporingav pakkene. De understreker at de mer enn gjerne bistår sine kunder med rådgivning på logistikk og utvikling av e-commerce. Blant kundene som DHL Express har utvidet partnerskap med finner vi bl.a. Remarkable og Holzweiler som begge har satset utenfor Norges grenser.
Et økende antall kunder som får ekspresspakker fra utlandet benytter også DHL Express til ekspresslevering innenlands i Norge, men på dette feltet har ikke DHL Express noen ambisjon om å være prisledende, poengterer Aarbog.
– Bli internasjonal!
Økt netthandel merker DHL Express godt. Antallet pakker øker, og det blir flere privatkunder. Mens de før var et tilnærmet rendyrket B2B-selskap, utgjør B2C nå 35 prosent av leveringene i Norge.
Global produksjon og netthandel er et godt alternativ til lokal produksjon, lokale lagre og lokal distribusjon. DHL Express ser at forbrukere blir stadig mer vant til å handle internasjonalt, de forventer en vekst på 25 prosent i grenseoverskridende e-handel hvert år fremover. Grenseoverskridende e-handel vokser dobbelt så raskt som e-handel i innlandsmarkedene. Globalt er middelklassen voksende, noe som bidrar til mer netthandel og at landegrensene får mindre betydning for handelen.
– Økende e-commerce innebærer en enorm mulighet for norsk næringsliv, understreker Terje Aarbog. Det spørres om hva vi skal leve av etter oljen, og her har vi en unik mulighet.
Vi må ikke bare tenke Norge og Norden. Vi må se på hele verden som marked. E-commerce gjør det mulig. Vi må følge med og være med i utviklingen og på denne måten sikre norske bedrifter i konkurranse med utenlandske. Det som er fantastisk med e-handel er at alle bedrifter uavhengig av størrelse på virksomheten kan utnytte endringene.
Han viser til at det er like lett å sende sine varer utenlands som lokalt. Retailere må vise tydelig på sin hjemmeside at de selger utenlands.
Frakt til utlandet kan være vel så rimelig som frakt innenlands i Norge. Ett av syv kjøp vi gjør skjer fra utenlandsk leverandør, og andelen øker. Tilsvarende må vi i Norge øke andelen av varene våre som vi selger internasjonalt, oppfordrer DHL Express.
Tilby ekspresslevering
Kundeatferden er i endring. Kunder forventer nå å kunne handle når som helst, hvor som helst og få levert varene hvor som helst. Kunder forventer hurtighet, fleksibilitet og enkle returløsninger. Mobilen brukes i økende grad og kunder som velger ekspress putter også mer i handlekurven.
– Ha derfor ekspress som et av leveringsalternativene, er Aarbog tydelig på.
Erfaring fra våre kunder er at 1 av 5 velger dette alternativet. Særlig unge forbrukere vil ha sine varer levert fort. 68 prosent av millenials velger leverandør ut fra leveringsalternativer. Rask levering er like viktig som pris. De unge er positive og vant til å kjøpe fra utlandet. De bryr seg lite om landegrenser, og det er de som er fremtidens kunder.
Fakta DHL Express
Ekspresslevering av småpakker og dokumenter internasjonalt er kjernevirksomheten.
DHL Express ble etablert i San Fransisco i 1969.
Heleid av Deutsche Post DHL
15 milliarder EUR i omsetning globalt
100.000 ansatte globalt
294 millioner leveranser årlig
2,6 millioner kunder
Omsetning i Norge: 103,5 millioner EUR
Antall ansatte i Norge: 480 inkl sjåfører
Representert i 220 land, betjener 500 flyplasser hver dag
400 terminaler, 50.000 servicepunkter.
Tre globale hub'er: Leipzig, Cincinnatti, Hong Kong
22 store, regionale hub'er.
I Leipzig disponerer DHL to egne rullebaner og har milevis med sorteringsbånd.