Foto: DHL

DHL utvikler elektriske biler med brenselcelle

På Green Tech-festivalen i Berlin kunngjorde DHL Express og bilprodusenten StreetScooter sitt samarbeid om et nytt elektrisk transportmiddel. Den nye "H2 Panel Van" vil bli det første 4,25 tonn elektriske kjøretøyet med en ekstra brenselcelle, som muliggjør en rekkevidde på opptil 500 kilometer.

Publisert

DHL Express i Tyskland har bestilt 100 av brenselcellekjøretøyene, med levering forventet fra 2020 til 2021.

For Markus Reckling, CEO DHL Express Germany, passer den nye bilen inn i konsernets større miljømål. – Med H2 Panel Van blir DHL Express den første ekspressleverandøren til å bruke et større antall elektriske kjøretøy med brenselceller for «last mile»-logistikk. Dette understreker vårt ønske om å ikke bare være den raskeste og mest pålitelige leverandøren på markedet, men også den mest klimavennlige, sier Reckling. H2 Panel Van er enda et eksempel på hvordan Deutsche Post DHL Group jobber med målet om null-utslipp for 2050.

H2 Panel Van er basert på distribusjonsbilen StreetScooter WORK XL som allerede er brukt av DHL Parcel, og har en lastekapasitet over 10 kubikkmeter (ca. 100 expresspakker).

DHL Express vil være eksklusiv bruker av det nye kjøretøyet. Konsernet har for tiden ingen planer om å selge H2 Panel Van til tredjepart utenfor DHL-konsernet.

På lik linje med den større WORK XL, vil H2 Panel Van bli realisert i samarbeid med Ford. Prosjektet er finansiert av det tyske departementet for transport og digital infrastruktur (BMVI).

Powered by Labrador CMS