Nettjulehandelen i desember øker
Til tross for rekordshopping på Black Friday og Cyber Monday.
Det var høy handelsaktivitet både på nett og i butikker da de amerikanske shoppingfenomenene Black Friday, Black Week og Cyber Monday gjorde sitt inntog i Norge i november: Hele 39 prosent flere transaksjoner kunne måles på netthandel i løpet av Black Week 2017 sammenlignet med siste året, skriver Dibs i en pressemelding.
Nesten fordobling på Cyber Monday
På Cyber Monday, som er netthandelens motstykke til Black Friday, var det en framgang på 92 prosent fra 2016, og dette fikk mange til å undre seg om det ville bety nedgang i nettjulehandelen. Tvilen har vist seg å være ubegrunnet; også nettjulehandelen stiger sammenlignet med 2016:
– Duggfriske uttrekk i antall transaksjoner gjennomført på nett i de første ti dagene i desember viser en stigning på 4 prosent, sier Johanna Tell, Sales & Partner Manager for Dibs Payment Services.
Dette vitner om at Black Week og Black Friday har ikke hatt negativ innvirkning på nettbrukernes desember, understreker hun.
Kan gi logistikk-utfordringer
Hos Dibs ser de med både optimisme og skjerpet oppmerksomhet på nettjulehandelen økende transaksjonstall. Den kan nemlig gi en del logistikk-utfordringer, og Dibs har en klar oppfordring:
– Der er ingen som synes det er gøy å sitte uten gaver under juletreet, så husk å sjekke leveransetid hos de ulike nettbutikker du handler hos. Hvert år ser vi et stort antall forbrukere som sitter maktesløse uten gaver selv om de er kjøpt og betalt for, sier Johanna Tell.
Dibs Payment Services er en del av Nets, som administrerer over 25 000 webshops i hele Norden.
(Pressemelding)
Retailmagasinet kommer ut åtte ganger i året, og dekker ulike aspekter av fag- og detaljhandelen, uavhengig av varesortiment. Vi gir deg nyheter, fagartikler og case som bidrar til inspirasjon og verdifull innsikt i en bransje som er i stadig utvikling.
Last ned enkeltsider eller hele bladet
Du kan abonnere på retailmagasinet.no sitt ukentlige nyhetsbrev gratis her