Dagsfersk DIBS-rapport: Netthandelen vokser med 17 prosent
Nordmenn vil i år handle på nett for 144,8 milliarder kroner– en vekst på 17 prosent siden i fjor. Det kommer fram av DIBS' årlige rapport Norsk E-handel som blir lagt fram i dag.
DIBS har i 2018 satt søkelys på nordmenns samlede forbruk på nettet. Man ser her en sterkt stigende kurve, samtidig som konkurransen fra utlandet øker: Mer enn halvparten av nordmenn handler på nett fra land som Kina, Tyskland, USA og Storbritannia.
2018 ser ut til å bli nok et rekordår for norsk e-handel: Ifølge nye tall fra 12. utgave av rapporten Norsk E-Handel, kommer norske forbrukere til å handle for totalt NOK 144,8 mrd. i løpet av året, noe som utgjør en økning på hele 17% sett i forhold til 2017. Tallene er basert på en YouGov-undersøkelse som ble gjennomført blant 7.000 respondenter fra Norden.
– Nordmenns kjøpelyst på nett er på topp, og det er mye å glede seg over i 2018. Abonnementer blir stadig mer populære. Selv om det fortsatt er TV- og musikkstrømming det går mest i, dukker det stadig opp nye forretningsideer. Årets analyse viser for eksempel at det er populært å abonnere på dyrefôr, og at det fra 2017 til 2018 har blitt 40% flere nordmenn som abonnerer på matvarer. Mange e-forhandlere har forstått kunsten å gjøre det enkelt for forbrukeren og samtidig skape en forretningsmodell som sikrer løpende inntjening, forteller Johanna Tell, Head of Sales i DIBS Payment Services, som er den delen av Nets som står bak den årlige rapporten.
E-handelen har blitt global
Rapporten – som gir et detaljert og statistisk bilde av e-handelen og hvordan den utvikler seg i Norge, Danmark, Sverige og Finland – har i årets utgave større fokus på nordmenns forbruk fremfor omsetningen i norske nettbutikker. Den gjenspeiler dermed i høyere grad forbrukeratferden enn bransjeutviklingen, og understreker en viktig trend: E-handelen anno 2018 har blitt global.
– Ifølge undersøkelsen har 56% av norske forbrukere handlet hos utenlandske nettbutikker de siste 3 månedene. Det kan ikke understrekes tydelig nok hvor stor betydning utlandet og gigantiske internasjonale konkurrenter som Amazon, Ebay og Zalando har fått for norsk e-handel. Vi markerer dette i rapporten ved hjelp av en ny målemetode som utelukkende gjenspeiler nordmenns forbruk, og dermed hvor internasjonalisert og grenseløs nordmenns e-handel virkelig er», påpeker Johanna Tell, Head of Sales i DIBS Payment Services. Hun minner videre om at årets forbrukstall ikke kan sammenlignes med siste års omsetningstall.
Dagligvarer, parkering og sommerferie
Sammenligningsgrunnlaget for fordelingstallene er imidlertid det samme som før, og årets resultater føyer seg inn forbruksmønsteret vi har sett de siste 12 årene: «Reiser», som fortsatt er nordmenns største forbrukspost på nett, ligger an til å utgjøre 45% eller opp imot NOK 65 mrd. av det samlede forbruket. På andreplass kommer kategorien «varer» med 34% eller NOK 50 mrd. Kategorien «tjenester» er på tredjeplass med 21% eller NOK 30 mrd. av det samlede nettforbruket.
– Det er fortsatt reiser som er livet for oss nordmenn, selv om også vare- og tjenesteforbruket går på høygir. Det gjelder e-handelen totalt sett, og forskjellene i fordelingstallene viser derfor i større grad i hvilke sektorer av næringslivet digitaliseringen har kommet lengst: At 26% av norske forbrukere nå kjøper parkering på nett, samtidig som hele 20% handler dagligvarer via nettet, sier noe om at nordmenn er villige til å endre vaner – selv i bransjer man tradisjonelt har forbundet med detaljhandel, sedler og mynter. Dette er svært spennende å observere, utdyper Johanna Tell.
Trusselen fra Amazon
I år kommer vi til å se en fortsatt vekst i den utenlandske netthandelen. Hele 56% av nordmenn handler i dag hos utenlandske nettbutikker, og store globale aktører som Ebay, Amazon, Wish og Zalando har et godt grep om de norske forbrukerne. Flere av de globale aktørene er flinke til å tilpasse nettbutikkene sine til de lokale markedene ved å oversette til lokalt språk, vise priser i lokal valuta og tilby kundestøtte på lokalt språk. I mange tilfeller kan det dermed være svært vanskelig å legge merke til at man faktisk handler i utlandet. Den største av alle aktørene, amerikanske Amazon, har ennå ikke tatt steget inn på det norske markedet, selv om mange nordmenn allerede handler derfra.
– Nordiske forbrukere vil snart bli presentert for en ny aktør på e-handelsmarkedet: Den amerikanske giganten Amazon. I USA sitter Amazon på 44% av all e-handel, og i Tyskland på imponerende 46%. I de kommende årene vil Amazon også sette sitt preg på det nordiske markedet, og konkurransen vil selvsagt bli tøff for de nordiske nettbutikkene, spår Patrik Müller, e-handelsekspert hos DIBS Payment Services.
Han sier videre:
– Men Amazons inntreden i Norden er ikke nødvendigvis noe negativt. Tvert imot. I andre land har vi sett at Amazon får e-handelen til å akselerere voldsomt, rett og slett fordi de er til stede, og fordi de gjør online shopping enklere. Samtidig kan nordiske forbrukere se frem til raskere levering, lavere priser og et stort utvalg av produkter. Det er ikke den ting du ikke kan få på Amazon.