Øverst fra venstre: Anders Oredsson, Terje Skog Jenssen, Kaia Rose Traub Wullf, Aksel Dybdal, Joakim Johannessen. Nederst fra venstre: August Flatby, Kris Riise, Johan Biermann Knudsen, Finn Magnus Holden.
Øverst fra venstre: Anders Oredsson, Terje Skog Jenssen, Kaia Rose Traub Wullf, Aksel Dybdal, Joakim Johannessen. Nederst fra venstre: August Flatby, Kris Riise, Johan Biermann Knudsen, Finn Magnus Holden.

Henter mer kapital for å utvikle digitale nøkler

Unloc vil gjøre det like enkelt å dele en nøkkel som det er å sende en tekstmelding. Nå har de hentet inn frisk kapital og skal doble antall ansatte.

Publisert

I 2018 gjennomførte oppstartsselskapet Unloc sin første investeringsrunde, og nå har de igjen vært i markedet for å tilføre frisk kapital. Emisjonen ble overtegnet i løpet av noen timer av eksisterende aksjonærer. Nå skal selskapet rigges for stadig større oppdrag og flere strategiske samarbeid, opplyser selskapet i en pressemelding.

— Responsen har vært enorm! Vi kunne ha hentet mye kapital i denne runden. Men vel så viktig var det å få med investorer som kan bidra aktivt inn i en sterk vekstfase. Med nettverk, erfaring og kompetanse. Vi er svært fornøyde med å få med en ny investor, Peter Anker, som nylig solgte RS Platou for tre milliarder kroner, forteller gründer og daglig leder Kris Riise.

I juni 2018 hentet Unloc inn 3,2 millioner kroner. Nå endte emisjonsbeløpet på 6,9 millioner kroner, etter en rekordrask overtegning. I tillegg kjøper selskapets ansatte aksjer for 3,2 millioner kroner. Det gir vekstkapital frem til en større emisjon i høst.

— Vi er utrolig stolte av overtegningen og at samtlige medarbeidere valgte å kjøpe seg inn på eiersiden! Vi kunne ikke ha fått en tydeligere validering på at det er på høy tid å digitalisere nøklene, sier gründeren begeistret.

Skal doble antall ansatte

Siden juni i fjor har to gründere blitt til et team på ti ansatte. Nå skal bedriften vokse ytterligere med UX-designere, programmerere og flere forretningsutviklere. Selskapet regner med å bli nærmere tjue ansatte i løpet av året.

— Å bygge opp kompetansemiljøet både i og rundt selskapet er en bevisst strategi fra vår side. Vi omgir oss med stadig nye tjenester knyttet til hjemmet. Vårt mål er ikke å bli en konkurrent til disse tjenestene. Vi skal samarbeide åpent, tilby vår teknologi og skape mer verdi for samarbeidspartnere og deres kunder, understreker Riise.

Forretningsideen til Unloc er å tilby en enkel måte å dele digitale nøkler på. Med Unloc-appen skal man kunne slippe inn vaskehjelpen, pakkeleverandøren eller en som har glemt nøkkelen. Med kun et par tastetrykk uansett hvor man befinner deg. Unloc har 1.000 brukere som siden i fjor sommer har delt 13.000 nøkler.

— Vi vokser svært raskt og skal gjøre livet enklere for alle med en inngangsdør, avslutter Riise.