ZetaDisplay kjøper ProntoTV

ZetaDisplay har kjøpt opp den norske markedslederen ProntoTV og har som ambisjon om å bli ledende leverandøren av digital signage i Europa.

Publisert

Mandag ble det inngått avtale om at ZetaDisplay kjøper ProntoTV. Kjøpesummen er initialt på 75 millioner kroner, og kan stige til 100 millioner.

ProntoTV vil sammen med ZetaDisplays virksomhet her til lands bli en klar markedsleder med en sterk kundebase. Blant ProntoTVs kunder er Reitan-gruppen, Sparebank1, JCDecaux, Avinor, Posten, Vita, Boots Apotek.

Gjennom kjøpet øker ZetaDisplays omsetning markant og de kunngjør at de vil fortsette å delta i konsolideringen av bransjen.

ZetaDisplay med hovedsete i Sverige er en ledende leverandør til kjeder i retail og servicenæringen. Selskapet har mer enn 50 ansatte og salgskontorer i Sverige, Danmark, Norge, Finland, Estland og Nederland. Zeta har en stor kundebase i Europa, og blant kundene er Mercedes-Benz, Volkswagen, PostNord, EuroCash, Stockmann, HEMA, Hesburger, Kesko, Alko, Vianor og MIO.

Markedsleder

ProntoTV er Norges største leverandør av digital signage med mer enn 15 års erfaring og 20 ansatte. Selskapet har en sterk markedsposisjon i retail og en ledende posisjon i digital kommunikasjon i offentlige rom, blant annet gjennom installasjoner for Flytoget. Den teknologiske løsningen til ProntoTV er basert på stabilitet og skalérbarhet.

ProntoTV er største leverandør av digital signage på det norske markedet. I fjor hadde ProntoTV en omsetning på 50,7 millioner med EBITDA-resultat på 11,6 millioner NOK. Driftsresultatet var på 8,6 millioner.

Leif Liljebrunn, ZetaDisplays toppsjef, uttaler:

Leif Linjebrunn, CEO i ZetaDisplay
Leif Linjebrunn, CEO i ZetaDisplay

– Kjøpet av ProntoTV er i tråd med ZetaDisplays vekstplan som tilsier sterk vekst og lønnsomhet. Med ProntoTVs sterke posisjon innen digital kommunikasjon i det offentlige rom og transportsektoren utvider vi også vårt spekter av produkter i nye vertikaler som vi vil tilby kunder i forskjellige markeder i Europa. Gjennom oppkjøpet skaper vi et konsern som fortsetter sin ferd mot vekst og å bli en lønnsom og ledende tilbyder av digital signage i Europa.

Full-service

Ola Sæverås i ProntoTV uttaler:

– I mer enn 15 år har ProntoTV bygd en sterk posisjon på det norske markedet med et sterkt produktspekter som blir tilbudt til en bred kundebase. Det er både i vår og i våre kunders interesse å konsolidere to sterke selskaper med unike produkter for å skape en enda sterkere full-service leverandør med internasjonal tilstedeværelse. Sammen med ZetaDisplay blir dette en realitet, og vi blir i stand til å tilby komplette løsninger med cutting edge-teknologi til nye og eksisterende kunder.

For å finansiere kjøpet har selskapet utstedt nye aksjer for 50 millioner SEK gjennom en såkalt private placement. I tillegg tar Zeta opp et lån på 30 millioner SEK.

Kjøpesummen er på 75 millioner NOK basert på et gjeldfritt selskap. På toppen kommer en tilleggskjøpesum som avhenger av resultatene framover. Zeta har rett til å betale 8 millioner av kjøpesummen gjennom aksjer i ZetaDisplay.

Oppkjøpet betinger at finansiering kommer på plass.

Powered by Labrador CMS