Må ta Instagram på alvor
Bruker man ikke Instagram, blir man parkert som nettbutikk om man har kvinner i alderen 20-30 år som målgruppe.
Av: Arvid Steen, Digitroll
– Jeg er hele tiden på Instagram. Nettbutikker som ikke bruker Instagram aktivt som inspirasjons- og salgskanal treffer ikke meg, sier Anna Brandsdal (21).
Digitroll har etablert et ekspertteam av ulike fagfolk og nettbrukere som skal gjøre dem og kundene bedre til å lage og drive nettbutikk.
– Vi er veldig glade for at vi blant annet har fått seks BI-studenter med i vårt faglige råd, Patrick Dahl, daglig leder i Digitroll.
Silje Unnvik (21) sier det brutalt:
– Vi, altså unge kvinner i tyveårene, har hverken tid eller gidder å gå i fysiske butikker på måfå. Jeg handler på nett. Om jeg skal ut i en fysisk butikk, så sjekker jeg på nett at varen finnes, og bruker "klikk og hent". Bomturer skjer ikke lenger, sier hun.
Instagram er innkaster
– Vi snakker ofte om "innkastere og omnikanaler" i vår bransje. Det betyr at du må være til stede i flere kanaler, og ha en naturlig flyt mellom kanalene. De fleste bør skjønne at dersom du ønsker 20-30-åringer inn i butikken din, må du ta Instagram-kanalen på alvor. Jeg tror mange av lytterne vil bli veldig overrasket over hvor sterk innkaster Instagram er i denne målgruppen, sier Patrick Dahl.
Derfor velger Digitroll å bruke tid og ressurser på å tilknytte seg unge eksperter i sin nye satsing. Kundene til selskapet skal bli enda mer informert om hvordan de kan drive en effektiv og lønnsom nettbutikk.
– Vi har sagt det før. Vi sier det igjen: Hører du ikke på 20-30 åringene, så blir du parkert om du driver nettbutikk med denne målgruppen som kunder. Det nytter ikke tro, synse og mene når du skal lage nettbutikk, sier Dahl.