59 prosent av nordmenn handler mest via norske nettsteder, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen.

Norske nettbutikker styrker seg i kampen mot de utenlandske

En fersk undersøkelse viser at 59 prosent av nordmenn nå handler mest i norske nettbutikker.

Publisert

En landsdekkende netthandel-undersøkelse fra Respons Analyse og Digitroll viser at 59 prosent av alle nordmenn handler mest i norske nettbutikker, etter at utenlandske nettbutikker har vært mest populære noen år.

I tillegg vil 19 prosent av de som handler på utenlandske nettsteder, oppgir at de vil handle mer på norske nettsteder når momsfritaket på 350 kroner forsvinner neste år, viser undersøkelsen i regi av Respons Analyse.

Tar opp kampen mot de beste

– Dette er gode nyheter for alle som driver med nettbutikk. Norske nettbutikker hevder seg mot de beste fra utlandet. Nå har vi en nasjonal undersøkelse som beviser dette, sier daglig leder i Digitroll, Patrick Dahl.

Det er webbyrået Digitroll som har bestilt undersøkelsen fra Respons Analyse.

– Undersøkelsen viser at 75 prosent av netthandlerne har latt være å handle på en nettbutikk fordi en har vært skeptisk til butikkens seriøsitet. Kvinner i litt større grad enn menn, og unge i større grad enn eldre. Dette kan tyde på en økende bevissthet rundt trygg netthandel blant de som handler på nettet, sier senior rådgiver Idar Eidset i Respons Analyse.

Norge-utlandet 1-0

– Jeg får alltid inntrykk av at "alle" handler via utenlandske nettsteder for å spare penger når jeg leser nettsaker i media, eller hører folk snakke om netthandel. Men nå viser at 59 prosent av oss handler mest via norske nettsteder, sier kommunikasjonssjef i Digitroll, Arvid Steen

Statistikken om handel via utenlandske nettbutikker fordeler seg slik:

* 17 prosent handler utelukkende på norske nettsteder

* 42 prosent mest på norske nettsteder

* 25 prosent handler like mye på norske og utenlandske

* 10 prosent mest på utenlandske

* 4 prosent utelukkende på utenlandske nettsteder

* 2 prosent er ikke sikker

Trygghet er forklaringen

Årsaken til at nordmenn holder seg til norske nettsteder, er selvsagt flere. Men noen fellesnevnere går igjen, sier Digitroll-sjefen.

– 45 prosent av de spurte, som handler på norske nettsider, forteller at de er opptatt av trygghet på nett. Trygghet betyr ofte gode, betalingsløsninger og rask frakt. Den tryggheten får de ikke alltid på utenlandske nettsider. Samtidig sier 25 prosent at de finner det de vil ha på norske nettsteder. For noen få år siden var nok ikke dette tilfelle, men norske nettsteder har blitt veldig mye bedre og fått et bredere vareutvalg de siste årene, sier Arvid Steen.

20 prosent av de som foretrekker å handle på norske nettsteder forteller også at de gjør det for å slippe toll.

Digitroll er et bergensk webbyrå som er eksperter på å produsere og utvikle nettsteder og nettbutikker.

Selskapet har hovedkontor i Bergen, og har 11 ansatte og ble stiftet i 1999.

Digitroll er en del av mediakonsernet Media Bergen med 250 ansatte.

Powered by Labrador CMS