Foto: Fitbit

Flere banker får klokke- og mobilbetaling

Enda flere banker har fått tilgang til mobilbetalingstjenester som Apple Pay og Google Pay. Også «wearables»-kompatibiliteten øker.

Publisert

Fana Sparebank, Komplett Bank, Revolut og Santander kaster seg på bølgen av banker som lanserer mobilbetalingstjenester som Google Pay og Apple Pay i disse dager. Samtidig gir flere banker tilgang til såkalte «wearables» (NFC-betaling med klokker, armbånd og lignende) via klokkeleverandørene Fitbit og Garmin. Det melder nettstedet Dinero.no.

Dette er oppdateringene:

  • Fana Sparebank får tilgang til Apple Pay, samt Garmin Pay og Fitbit Pay
  • Komplett Bank og Santander tilbyr nå Google Pay
  • Revolut får tilgang til både Apple Pay, Google Pay og Fitbit
  • Sbanken får snart kompatibilitet med flere tjenester
  • Santander og Handelsbanken får tilgang til Fitbit

Sbanken var en av de første bankene til å annonsere sin kompatibilitet til Apple Pay da tjenesten ble lansert i Norge for omtrent ett år siden. De har lenge annonsert at de også skal bli Google Pay-kompatible, men det har tatt lengre tid enn forespeilet.

– Det er ikke lenge før vi er på plass med Google Pay, men datoen har vi ikke spikret enda.Vi jobber på spreng for at kundene våre som etterlyser Google Pay skal få dette så snart som mulig, sier Stine Fiksdal, leder for kundeavdelingen i Sbanken, til Dinero.no.

Mobilbetaling: – En hygienefaktor

Fana Sparebank er derimot en av bankene som nettopp har lansert tjenesten for sine kunder. Dermed blir de den tiende banken som ruller ut Google Pay i Norge – og den andre sparebanken.

– Det gjør oss mer konkurransedyktige, og vi gjør hverdagen enklere for kundene våre. Det går heller ikke på bekostning av noen av dagens løsninger, men er kun et supplement, sier administrerende direktør i Fana Sparebank, Lisbet Nærø, til Dinero.no.

Også forbruksbanken Komplett Bank har nylig lansert Google Pay – som i motsetning til Apple Pay er funksjonelt på de fleste Android-enheter. Komplett Bank er enige i at tjenesten er et supplement mange kunder vil ha nytte av.

– Vi mener at mobilbetaling er en hygienefaktor. Dette er tjenester som i dag forventes av kunden, og det kan tenkes at banker som ikke tilbyr slike tjenester vil tape på dette på sikt, sier markedsdirektør i Komplett Bank, Steffen Ryengen.

– Vi arbeider med øvrige digitale lommebøker, og ser for oss å kunne dekke de fleste kundebehov for mobilbetaling om ikke lenge, legger han til.

‘En enklere betalingshverdag’

Betaling ved hjelp av kontaktløse armbånd, smykker, klokker og lignende tiltar i popularitet, og det lanseres stadig nye bærbare betalingsløsninger – såkalte «wearables». Nevnte Fana Sparebank er en av bankene som nylig har trykket «wearables»-betalinger til sitt bryst, i første omgang via smartklokkene Fitbit og Garmin.

– Det er først og fremst veldig viktig at kundene våre får ta del i ny teknologi som blir tilgjengelig. Rent praktisk betyr det at kundene våre får en enklere betalingshverdag, hvor de på kontaktløse terminaler kun trenger en mobiltelefon, sier Nærø i sparebanken.

Ferske tjenester som mobilbetaling og «wearables»-løsninger vil gjøre kundenes betalingshverdag enklere, mener Nærø. Fiksdal i Sbanken, som også jobber med å rulle ut klokkebetalingstjenestene, mener det samme.

– Det at du kan la kort og telefon ligge igjen hjemme, ta deg en løpetur og ta et kjapt butikkærend etterpå eller betale for en flaske vann direkte med treningsklokken din, vet vi mange gleder seg til. Eller rett og slett bare bruke Apple Watch når du er på butikken. Slik ting gjør hverdagen litt enklere for mange, og vi vet våre kunder ønsker enkle, nye tjenester, sier hun.

Mobilbetaling med valutakonti

Den London-baserte startupen Revolut, som ble lansert i 2015, har også nådd norsk fastland. Med bankens debetkort kan man åpne valutakonti i euro og britiske pund i tillegg til norske kroner. Løsningen gir bedre valutavilkår i store deler av eurosonen.

Hittil har banken huket tak i snaut 25 000 norske kunder, kunder som snart kan benytte seg av både Apple Pay, Google Pay og Fitbit Pay.

– Samtidig som mange av oss gledelig betaler med kort, gjør teknologi det mulig å tilpasse den finansielle opplevelsen til våre mest spesifikke behov, sier kommunikasjonsansvarlig for Revolut i Norden, Andreas Zannin, til Dinero.no.

Zannin påpeker at det en økende trend blant finansinstitusjoner å adaptere nye betalingsløsninger som kundene etterspør. Banken ønsker på sikt å bli totalleverandør, men har ingen planer per dags dato om å lansere flere betalingstjenester.

– Vi ser alltid etter mulighetene for å forbedre brukeropplevelsen, og håper å dekke alle tjenester i framtiden, sier Zannin.

Powered by Labrador CMS