Fra 2020 kan du betale kontaktløst overalt
Fra 2020 skal alle norske betalingsterminaler ha støtte for kontaktløse betalingsløsninger, samtidig som alle utstedte kort skal ha funksjonen implementert. Dette betyr at smarttelefon og -klokker vil ha like utbredt støtte som debet- og kredittkort innen de neste to årene, melder Dinero.no.
Kontaktløs betaling har blitt et stadig vanligere skue, og fra og med 2020 pålegges det at alle brukersteder i Norge skal benytte seg av terminaler med støtte for kontaktløse betalingsmidler. Kravet fremsettes av Payment Card Industry Security Standards Council (PCI SSC), som har det overordnede ansvaret for å opprettholde betalingsnettverkenes sikkerhetsstandarder. I første omgang er det terminaler som i dag følger PCI 1.x- og PCI 2.x-standarden som berøres. Det skriver forbrukerportalen Dinero.no i en pressemelding.
– De siste seks årene har bruken av kontaktløse kort økt betraktelig, særlig i Europa. For å møte etterspørselen inkluderer de fleste terminalleverandører kontaktløshet som en standard i sine nye terminaler, sier internasjonal direktør i PCI Security Standards Council, Jeremy King, til Dinero.no.
60 prosent av terminaler klargjorte
Ifølge Nets – som er landsledende innen teknologi og nettverk for betalingsprosessering – støtter 90 prosent av deres terminaler kontaktløshet, hvorav 60 prosentpoeng av disse igjen har funksjonaliteten aktivert. Dette er en oppgang på 25 prosent målt mot juni i år.
– Terminalene må hardwaremessig kunne håndtere kontaktløse betalinger, i tillegg må de være oppgradert med programvare som håndterer dette, og sist men ikke minst så må de være aktivert for bruk av kontaktløs betaling, sier Stein-Arne Tjore, pressesjef for Nets i Norge til Dinero.no.
Denne målsettingen er ikke bare gjeldende for Europa, men også for det globale markedet – med ulike datoer for de ulike regionene. I Norge er altså denne datoen satt til 2020, mens det på sikt skal være mulig å betale kontaktløst over hele kloden.
– For de kunder som velger å betale med kort betyr dette en felles og velkjent bruksopplevelse i alle butikker uavhengig av leverandør til den spesifikke butikken, sier han.
På tross av at stadig flere terminaler har aktivert sin NFC-teknologi – som er den grunnleggende teknologien bak kontaktløs betaling – er det langt fra alle brukersteder som er klar over at denne funksjonen faktisk kan aktiveres manuelt, sier Vegar Heir, kommersiell direktør i BankAxept, til Dinero.no.
– Mange mindre brukersteder er ikke klar over at terminalen støtter funksjonaliteten. Noen av de større kjedene følger nøye med på andelen kontaktløse BankAxept-kort i markedet for å sikre at andelen BankAxept-transaksjoner opprettholdes også etter aktivering.
Rema 1000 er et eksempel på en av de store butikkjedene i Norge som ikke akspeterer kontaktløse betalinger per i dag. Ved henvendelse fra Dinero.no ønsker ikke butikkjeden å gå nærmere inn på hva årsaken er til at de ikke har lagt til rette for kontaktløse betalinger ennå.
– I REMA 1000 ønsker vi å gjøre det enkelt for kundene våre å betale. Vi følger utviklingen nøye for å finne rett løsning for fremtiden slik at vi kan fortsette å tilby bare lave priser, skriver pressekontakt i Rema 1000 i en e-post til Dinero.no.
Mye av årsaken kan spores tilbake til verdikjeden i de ulike «schemene» – altså betalingsnettverkene i de ulike debet- og kredittkortene. Helnorske BankAxept er et eksempel på et slikt scheme. Det samme er internasjonale aktører som VISA og MasterCard, som begge kan koste brukerstedene opp mot ti ganger mer å akseptere enn norske BankAxept.
– For mange brukersteder er fordelen med kontaktløs betaling så stor at de aktiverer uansett, sier Heir.
Norge ligger etter nabolandene
Per dags dato er Sverige verdensledende innen kontaktløse betalinger, mens andelen kontaktløse betalinger hos våre naboer i Danmark nå utgjør over 60 prosent av alle transaksjoner. Gjør dette oss til etternølere i Norge? Ja, men det kan raskt forandre seg, skal vi tro leder for betaling og netthandel i Capgemini Invent, Thierry Morin.
– Norge kan følge samme sti siden vi vet at norske forbrukere er tidlig ute med å ta i bruk nye teknologier og løsninger, sier Morin til Dinero.no.
I Danmark kan man peke på et godt samarbeid mellom bankene og brukerstedene, hvor det danske betalingsnettverket Dankort – som tilsvarende det hjemlige BankAxept – fornyet og utstedte kontaktløse kort allerede i 2015. Påfølgende år lanserte bankene og brukerstedene en kampanje for å rette søkelyset på og fremme kontaktløse betalingsløsninger.
– Siden kontaktløs betaling ikke er allment tilgjengelig i Norge ennå er ikke alle kundene vant til å bruke det, og «tapper» derfor ikke refleksivt kortene sine – selv der det er mulig. At stadig større brukersteder aktiverer NFC-betalinger kan imidlertid øke bruken betydelig, ettersom kundene blir mer kjent med teknologien, sier Morin.
Større utbredelse når maksgrensen økes i 2019
Per i dag trenger man ikke å autorisere kontaktløse transaksjoner under 200 kroner. Overskrider man derimot dette beløpet, er man nødt til å enten taste inn PIN-kode eller identifisere seg ved å logge inn på mobilen og lignende.
– Hvis beløpsgrensen er for lav og forbrukerne er nødt til å taste PIN veldig ofte, vil det drastisk redusere løsningens bekvemmelighet, og også redusere bruken totalt, sier Morin.
I England har beløpsgrensen økt til £30, og i Danmark har denne blitt satt opp til 350 danske kroner. Dette har ifølge Morin gitt kontaktløse betalinger større popularitet. Fra og med april neste år vil grensen økes også i Norge – fra 200 til 400 kroner.
– Tæpping (BankAxepts nyord for å betale kontaktløst journ. anm.) har en jevn vekst nå, og endring av grensen for PIN til 400 kroner vil gi enda flere betalingssituasjoner hvor det er en stor fordel å tæppe. Samtidig ser vi at flere velger å tæppe på beløp som også er over grensen for PIN, sier Heir i BankAxept.
I 2017 var gjennomsnittsbeløpet for kortkjøp i Norge på 338 kroner, og ifølge Heir er cirka 80 prosent av alle transaksjoner i dag på under 400 kroner. Det gir stort potensiale for å benytte kontaktløse betalinger i de fleste situasjoner.
– I England, hvor jeg bor, har kontaktløse betalinger blitt så populært at brukersteder setter opp skilt på eldre terminaler og unnskylder seg for at de ikke aksepterer kontaktløse betalinger, sier King i PCI.
Han understreker at den økende populariteten av mobilbetalinger har skapt et større behov for terminaler med NFC-teknologi i hjemlandet, noe vi antageligvis kommer til å se mer av også i Norge etter Apple Pay og Google Pays nylige inntog.
Kunden avgjør til syvende og sist
Mobilbetaling, klokkebetaling, kontaktløs kortbetaling eller fremdeles chip og PIN? Når det kommer til hvilken løsning som blir ledende i framtiden, er brukervennlighet alfa og omega, mener Morin i Capgemini Invent.
– Hvis en løsning ikke forenkler prosessen eller tilfører den ekstra verdi vil den raskt bli droppet. Når vi ser en økende etterspørsel fra forbrukerne om å betale med en gitt betalingsløsning, vil kundeopplevelsen avgjøre hvorvidt betalingskrigen blir vunnet eller tapt.
Kilde: Dinero.no