foodora leverer ikke lenger bare restaurantmat, men
foodora leverer ikke lenger bare restaurantmat, men "alle" typer varer fra fra nå av.

foodora ruller ut Q-handel, skal levere “alle” typer varer

foodora er mest kjent for utlevering av restaurantmat. Nå satser de på Q-handel og skal de levere "alle typer varer".

Publisert

foodora er i dag en populær markedsplass for hjemlevering av restaurantmat, og opplever sterk vekst. Nå satser selskapet på å gjøre nordmenns og handelsnæringens hverdag enklere på en rekke områder, med en utvidet plattform som skal inkludere alt fra dagligvarer og blomster til bøker og elektronikk. Konseptet Q-handel, eller hurtighandel, er en internasjonal trend.

Sykkelbud med store rosa sekker på ryggen har blitt et vanlig syn i mange norske byer. Nå fyller de sekkene med nytt innhold. I dag lanserer foodora sin nye “Butikk”-funksjon i appen og på foodora.no.

Elisabeth Myhre
Elisabeth Myhre

- Q-handel betyr quick-commerce, eller hurtighandel på godt norsk. Vi gir nå kundene våre muligheten til å bestille forskjellige typer varer gjennom plattformen vår, og få de levert hjem på under en halvtime, sier Managing Director for foodora Norge, Elisabeth Myhre.

Etterspørselen etter leveringstjenester vokser i hele verden, og foodora har blant annet sett eksempler fra Asia og Sør Amerika som viser at denne typen leveranser kan utgjøre 10-20 % av virksomheten allerede etter et år. Løsningen innebærer at butikker utover sin vanlige virksomhet også kan fungere som små lagre, og på denne måten konkurrere mot den tradisjonelle e-handelen.

- Som ledende portal for hjemlevering i Norge er det en selvfølge at vi også starter å utvide til å dekke nye bransjer. Vi har tidligere gitt restaurantbransjen mulighet til å tilspisse sin digitale businessmodell gjennom oss, og mener vi har lykkes bra med det. Nå gleder vi oss til å kunne gi andre bransjer den samme muligheten, sier Myhre.

foodora er helt i startfasen av å rulle ut Q-handel, og begynner med et lite utvalg butikker i Oslo før sommeren. Målet er å bygge en plattform med butikker på størrelse med utvalget av restauranter som finnes på foodora i dag.

- Vi er åpne for alle muligheter rundt hvilken type butikker vi skal tilby varer fra. Det kan være bokhandel, kiosk eller kostymebutikker. Trenger du et halloween-kostyme på 30 minutter er målet at vi skal kunne levere det fra en av våre partnere. Kunder i dag vil handle på sine egne vilkår med skreddersydd utvalg og rask levering. Som markedsleder ser vi det som vårt ansvar å levere innovasjon og tjenester som dekker deres behov, sier Myhre.

foodora skal rulle ut Q-handel i Norge
foodora skal rulle ut Q-handel i Norge

Tidenes boksommer?

En av partnerne som er med fra start er Strawberry Publishing, forlaget bak mange bestselgende bøker de siste årene. De gleder seg stort over samarbeidet.

- Bøker til folket! Det føles som en drøm å kunne tilby rykende ferske bøker på 30 minutter i Oslos parker denne sommeren. Som forlag er målet å kontinuerlig gjøre våre bøker synlige og tilgjengelige der folk ferdes - og samarbeidet med foodora tar dette til et nytt nivå. Vi har satt oss som mål at dette skal bli tidenes boksommer, drevet av rekordmange nordmenn som ferierer i eget land. Jeg ser fram til å se Frognerparken fylt med rosa foodora-poser fulle av bøker, sier forlegger Jonas Forsang.

Powered by Labrador CMS